Deep|edition # 20060208






Kör aldrig franskt

Morgonen innebar lämning av båda barnen. Renaulten startade snällt två gånger - men den tredje, när jag skulle åka till Falun så ville den inte. Det har hänt förr men då har den kommit igång efter ett tag. Inte nu.
HS var hemma, skulle iväg till terapeuten vid kvart i tio. Som tur var. Så efter nån timme dök Svarta Faran upp. Vi testade att starta med batteri, även om batteriet i Renaulten är helt nytt, alla lampor lyste glatt och så. Inte ett liv. Sen bogserade vi hem Renaulten och den ville inte starta ändå - trots rull på hjulen och allt.
Det finns därmed två möjligheter: 1) Startmotorn är kass. Men då borde den inte starta de andra gångerna. 2) Det är något fel på startspärren.
Sånt här är inte bra för en person som varit utbränd. Jag höll på att somna på vägen (efter att ha kört HS till Previa och tagit Svarta Faran till Falun). Typisk reaktion som jag numera får på adrenalintoppar.









17 Kommentarer:

Blogger PW

Nope, aldrig att jag köper Renault. Det enda franska bilmärke jag skulle kunna tänka mig att köpa är Citroën men det blir nog en Saab även nästa gång. :)

08 februari, 2006 10:25

 
Blogger Studiomannen

Alltså, Deep... som gammal yrkeschaffis och fördomsfull bilist känner jag repliken "vad var det jag sa" riktigt bankar på insidan på läpparna... men inte idag!

Det hela beror ju på om man vill att bilen ska vara en del av ens image. Vill man ha en tråk-image väljer man Toyota, som jag. Inte jättespännande, det medges, men imagen kan lika gärna heta jagärlesspåkrångelochvillhaenbilsomfunkar-image.

Bra mot magsyror och spänningshuvudvärk. /Dr Peter

08 februari, 2006 12:22

 
Blogger deeped

Well. Renaulten har inget med min image att göra - vi behövde en bil till, den var billig och har bara gått 8000 ... :)

08 februari, 2006 13:31

 
Anonymous Anonym

Vår andrabil (skitgolfen från helvetet) bettedde sig ungefär som du beskriver ditt problem. Startade bara fint ibland medan den sedan kunde vara stendöd nästa gång man försökte. Det visade sig vara bensinpumpen som var död den gången, men om din bil bara har gått 8000 mil borde det ju inte vara det. Du kan ju kolla i alla fall, be någon vrida på tändningen medan du lyssnar i skuffen. Du borde hörra ett surrande ljud om allt är som det ska.

08 februari, 2006 13:44

 
Blogger Studiomannen

Å andra sidan har far min en eka för tre:

en som ror
en som öser
och
en som ropar på hjälp

08 februari, 2006 14:46

 
Blogger Joshua_Tree

Du som verkar så påläst i vanliga fall, hur har du kunnat missa informationskampanjen? Fransoser är bra på ost och vin. Renault är varken en ost eller ett vin, eller hur? ;)

08 februari, 2006 15:25

 
Blogger deeped

Emil. Det surrande ljudet är typ det enda som hörs...

08 februari, 2006 15:42

 
Blogger deeped

Vad gäller er övriga - ni är numera urskrivna ur mitt testamente ;)

08 februari, 2006 15:43

 
Anonymous Anonym

Franska bilar...det är de som har reservhjulet i motorrummet? Eller under bilen?

Är inte sådana exempel på nivån av fransk intelligens en bra ledtråd? ;)

- D, kör tyskt

08 februari, 2006 16:08

 
Blogger deeped

Jadajada. Jag kör också tyskt. Annars.
Å andra sidan är ju allt i princip amerikanskt numera...

08 februari, 2006 16:13

 
Anonymous Anonym

Undrar vilket märke som vann F1 i år? fast det kanske inte riktigt går att jämföra. Men ta det lugnt det är bara en bil.

08 februari, 2006 18:24

 
Blogger Joshua_Tree

Utskriven ur testamentet? Vad mig beträffar trodde jag du tog hand om den detaljen för flera år sen. ;)

08 februari, 2006 19:14

 
Blogger deeped

Alonso. Ja, det är en bil. Bara. Men - det är 55 tusen också. Och fr a så innebär det att jag får lov att börja åka buss igen :(

08 februari, 2006 20:04

 
Anonymous Anonym

Mitsubishi?... exet hade en gammal sådan och det var tamejsjuttsingen AldriG nått krångel med den, medan pappas Opel jämt fick skavanker..

08 februari, 2006 20:08

 
Blogger Desperate Dad

Min svärfar sjunger lovsånger om gamla Volvo 240 - "Allt man behöver är en skiftnyckel och skruvmejsel. Reservdelar finns i varje bondgård". För 55 lax får du säkert runt 10 st härliga gamla 240 :)

09 februari, 2006 22:17

 
Blogger deeped

Problemet är att det finns ett par FN-resolutioner som förbjuder mig att använda mig av skiftnycklar eftersom detta anses påverka jämvikten i universum på ett negativt sätt. :)

10 februari, 2006 07:03

 
Blogger Desperate Dad

tummen-mitt-i-handen-resolutionen? ;)

10 februari, 2006 15:03

 

Skicka en kommentar