Deep|edition # 20050807






Söndag igen

Jag somnade inatt med migrän, vaknar med huvudvärk. Jag vill bara slippa alltihop. Men HS har sin sista lediga dag idag och då ska allt hända. Själv kände jag frustration över att jag inte blir friskare. Insåg sedan att det är jag ju faktiskt. Jag minns den mörka känslan från förut och den finns inte kvar. Jag pratade om det med HS vid frukost:

"Det glömmer du säkert bort."

Hon är sannerligen ett under av stöd och hjälp...


Jag vaknade i en tom säng. Om jag hade gått iväg en söndagsmorgon hade jag fått onda ögat. Men det är skillnad. Jag tittar på friidrotts-VM och får onda ögat.

Med jämna och ojämna mellanrum vaknade jag inatt och spenderade tid att falsifiera guds existens. Det var rätt kul. Förr har jag använt min teologiska kunskap till att försöka bevisa att konceptet Gud är sant - nu använder jag den för att hitta alla glitches. För att kort gå igenom:

Vi utgår hela tiden från att gott och ont finns. Det är i princip nödvändigt. Alltså måste man utgå från att det finns en ond och en god kraft. Problemet är att de flesta som säger sig ha dött pratar om "ljuset" vilket antingen innebär att djävulen är bättre på att hålla kvar folk som dör eller att det inte finns något helvete. Om det inte finns något helvete så måste konceptet Gud både innehålla gott och ont vilket innebär att Gud står bakom såväl det goda som det onda. Vissa teologer väljer då att divergera det goda (Gud) och den fria viljan som antingen väljer gott eller ont. Problemet är att man då måste utgå från att ett gott fritt val inte är fritt eftersom man då måste välja Gud och dessa beslut. Därmed är den fria viljan bara ett fritt val åt det ena hållet (det onda). För att komma undan detta har vissa teologer valt att försöka förklara den fria viljan kontra Guds allmakt med att Gud valt att inte använda delar av sin allmakt. Problemet med detta är att det då blir omöjligt att be - Gud väljer att använda sin allmakt utifrån sina val och det innebär att vissa av Guds val blir onda för vissa människor.

Över till något helt annat:
Jag tittar på friidrott. Jag gillar muskulösa kvinnor. Mums. Fr a ukrainskan Natalia Dobrynska i sjukampen:



Nu ska jag duscha. Sen ska vi på Tutten. Det är stress som gäller.









3 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Intressant läsning.

För mig handlar det mer om en känsla än om att det verkligen "finns" något. Jag tycker det jobbigaste när det gäller religion är när det ska bevisas att det finns något eller inte finns något. Det handlar för mig om att tro eller inte tro.

När jag var tonåring var jag övertygad ateist, trots att jag var intresserad av religion, men kanske inte främst kristendomen. En av två i klassen som intekonfirmerade sig. Men jag var i varje fall till Stora Tuna och tittade på "uppvisningen" och fick se smyckena och de nya klockorna.

Sedan blev jag mer åt tvekande hållet, nu tror jag på Gud. Däremot är jag inte aktivt troende och jag står inte bakom kyrkans "politik" i allt.

Över till något annat. Jag gillar också att kolla muskler, på män. En del känner jag till och med en längtan att ta på....ett fåtal vill jag gå längre än att ta på, trots att jag gärna säger att jag tänder på intellektet också.

Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

07 augusti, 2005 12:00

 
Blogger deeped

Då behöver jag inte vara orolig att du tar på mig - mina muskler är väl gömda :D

07 augusti, 2005 12:06

 
Blogger Karin

Hmm. Fast om vi visste hur allt låg till skulle det inte vara lika kul att fundera. Nicht?

Jag tycker diskusdamerna ser lite farliga ut. :)

07 augusti, 2005 12:25

 

Skicka en kommentar