Deep|edition # 20050806






Har Hans ett roligt jobb?

Fan. Nu är klockan så där mycket igen. Det oroar mig att jag har så svårt att gå och lägga mig. Det var så här det var när jag till slut sov högst två timmar per natt och allt tog en ände med förskräckelse, panikångest och sjukdom. Samtidigt - det borde lösa sig om sju dagar - då ska jag äntligen få börja jobba.

Det är lite märkligt att man nästan får lov att skämmas om man som jag tycker det är jobbigt med semester. Jag vill jobba. Jag har ett spännande, roligt och intressant jobb och jag tycker det är trist att vara ledig. Javisst - det beror till viss del på att jag är arbetsnarkoman. Men inte bara.

Så här är det i Sverige: du får inte tycka det är roligt att jobba - då ses du som en smula underlig. Däremot måste du jobba eftersom du annars är lat och bara till statens last. Det är väldigt mycket "lagom" över det. Inte gilla men inte låta bli. Jag tycker inte det är märkligt att folk jobbar ihjäl sig: de får inte tycka det är roligt att jobba men de måste jobba jättemycket - bara de intalar sig att det inte är roligt att jobba. För om man har roligt på jobbet så är det något fel. På dig.

Undrar om Hans Karlsson har roligt på sitt jobb?









0 Kommentarer:

Skicka en kommentar