Deep|edition # 20050804






LGTG

Okej. Nu har vi varit på Liftarens Guide Till Galaxen. Alla andra recensioner är ointressanta eftersom det nu handlar om konnässörerna som sett filmen. El Steffe var iklädd morgonrock och frottehandduk, liksom en hemgjord Guide - på omslaget självklart "Don't Panic" skrivet med vänliga bokstäver.



Själv var jag lite mer modest med en kökshanduk. Dock kan jag lugnt påstå att bland de tjugo (tjugo? andra dagen på filmen Filmen?! Det är fan skandal...) som var i salongen på tidiga föreställningen var vi väldigt ensamma med handduk och liknande attiraljer.

Vi var också väldigt ensamma om att stanna kvar i eftertexterna - där förklaras en hel del av vad som komma skall. De bör ses, ok?

Så filmen då. Jag och El Steffe har läst de fem böckerna sju gånger var, Pena har läst dem för länge sedan (de andra två har jag ingen aning om...). Vi var rörande överens om att
  • Till skillnad mot Ringen så är LGTG-böckerna bättre än filmen. För att citera El Steffe om Ringen: "Fan, boken är ju omöjlig att läsa. Alla dessa jävla dikter..."
  • Marvin är helt åt helvete fel.
  • Jag tyckte att Ford Prefect var lysande tolkad av Mos Def, skönt avmätt och inte ett ord för mycket. De andra var mer skeptiska - El Steffe har bilden av en rödhårig snubbe.
  • Zaphod har i boken två huvuden på varsin hals - i filmen är det konstigt. Det känns värdelöst.
  • John Malkovich som Humma är rätt lysande.
  • Jag blev kär i Trillian men det känns som ett sälj till Hollywood att det blir lite väl mycket gulligull.
  • Djupa Tanken har en väldigt framträdande roll. Och Slartibartfast är inte fullt lika gubbig som i boken.
  • Hela den delen med Jorden 2 känns väldigt främmande. Och att mössen [...] nä det tänker jag inte avslöja...
  • Vogonerna känns precis så vämjeliga som i boken men själv saknade jag förklaringen hur Ford och Arthur fick lift med Vogon-skeppet.
  • Arthur Dent kändes en del som Arthur Dent från boken men ibland väl mycket engagerad i saker och ting...


Vi funderar hur en person som inte läst boken (ja - det är självklart nästan bara från första delen så vi lär se åtminstone tre delar till) ska kunna förstå någonting av det hela. Och samtidigt hade de lyckats blanda in delfinerna från bok 4 in i filmen vilket rent logiskt kräver de två följande delarna också.

Men i slutänden. Jag gillade filmen. Den var inte lika galen som böckerna, samtidigt fanns allt med. Och filmen ska nog ses som en självstående version snarare än att den bygger på böckerna. Rent faktiskt så bygger ju de första böckerna på en radioföljetong som i sin tur är självstående gentemot böckerna som skrevs efteråt. Och Douglas Adams har varit med och utvecklat filmmanuset. Och det är sevärt helt klart - bland annat gillade jag animationerna från Guiden stenhårt - de var skönt nittiotalistiska. Den känslan som en bästsäljande guide skulle välja för att slippa kosta på så mycket.

Personlig favoritkänsla: Jag totalälskade Mos Def version av Ford Prefect. Så otroligt cool och, faktiskt, tillbakadragen. Aldrig ett ord i onödan. Helt enkelt lysande.



Största misslyckande: Marvin. Fan, den manodepressiva roboten ska inte se ut som en leksak - "helt dåligt".



Kommer jag se filmen igen: jodå. På DVD - typ i övermorgon ;) ... fast då utan den irriterande usla översättningen...

Kolla också in H2G2 - den sajt som Douglas Adams startade som en sorts Internetversion av Guiden...









2 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Jag och min sambo har vitt skillda meningar om denna film. Jag tyckte den var helt enkelt usel, storymässigt. Helt plötsligt hände det saker som det inte fanns någon grund i. Dessutom, undrar om roboten har blivit sponsrad av Sony eller liknande? Han är väldigt lik en leksak, men å andra sidan var den karaktären den bästa bland de andra.

Fast å andra sidan så har jag inte läst boken, har aldrig lyckats förstå mig på den. Sambon däremot har läst den åtta gånger (tror jag).

05 augusti, 2005 09:42

 
Blogger deeped

Det var vår analys - filmen är omöjlig att förstå om man inte är Liftaren-freak...

05 augusti, 2005 09:49

 

Skicka en kommentar