Deep|edition # 20050918






Lite omvartannat

Alltså. Jag gillar Firefox. Men jag blir galen på att det ibland bara fuckar ur och pref-filerna går sönder. Då är det bara att börja om...

Morgonen började med att AD-Pernilla ringde och väckte mig. Eller jag visste inte att det var hon eftersom jag inte fattade att telefonen ringde förrän den sista signalen. Jag ringde HS i Västerås och hon sa att AD-Anna hade sökt mig. När jag lyssnade på mobilsvaret så var det AD-Pernilla. Helt klart har HS svårt att hålla ordning på alla mina kvinnor...

Jag har dammsugit upp allt damm efter hantverkarna. Fyra nya fönster. 30 lök. Helt ok. Fast det svider på banken. Jag måste komma igång att jobba - det är segt och jag behöver städa och fixa en massa hemma. Jag har förlorat 1,5 dag vilket gör att jag stressar upp mig rätt rejält.

Liza Marklund, en kvinna jag älskar både för hennes skarpa intellekt, sin icke-politiskt korrekta inställning till sin egen roll, hennes utseende och fr a - hennes norrländska brytning, har skrivit en oerhört bra krönika i dagens Expressen apropå Perssons förslag om sänkt arbetsgivaravgift:

Det LAS bortser ifrån är att makt och ansvar måste hänga ihop. Den som tar ansvar för ett företag måste också få ha makten över det, annars blir situationen helt bisarr.


Som anställd i ett småföretag inser jag det här problemet. När vissa personer inte håller måttet är det ett helvete att bli av med dem. Vi jobbar inom en bransch där konkurrensen är knivskarp, där det kräver att alla står på tå av sin förmåga och det finns inte utrymme för flera månaders low-time. Men politiken och svensk arbetslagstiftning bygger på en bild av företagaren som ond och utnyttjande medan arbetstagaren är ett offer för rovdrift.

Som Liza påpekar - det här fungerar inte längre.


På tal om norrländska. Jag försökte ringa AD-Pernilla som satt på jobbet. Men vi har kopplat över telefonen till vår telefontjänst i Kalix. Och en kvinna svarar med en underbar norrländska, lik den som Essa pratar med. Och jag inser att jag blir kär direkt :). Det finns inget som kan få mig på fall som en kvinna som pratar norrländska - jag blir alldeles varm, mjuk och fånig.

Dags att jobba.









1 Kommentarer:

Anonymous Anonym

"Och jag inser att jag blir kär direkt :). Det finns inget som kan få mig på fall som en kvinna som pratar norrländska - jag blir alldeles varm, mjuk och fånig."

Nä nu jävlar. *surar lite i ett hörn*

18 september, 2005 13:15

 

Skicka en kommentar