Deep|edition # 20050810






Peps peppar vidare

Det var en helt fantastisk Allsång igår måste jag säga. Först Peps, sen Eva D, sen underbart starka Louise Hoffsten och sen Peps&Peps (aka Robert Gustafsson). Men det är självklart att Peps oförblommerade (jag älskar det ordet :)) cannabisförespråkande blir lite väl mycket:

...efter sändningen uppstod ett verbalt bråk om Peps Perssons knarkuttalande.
- Det är dumt. Säger man så är man fel ute. Det kan aldrig vara rätt. Knark ställer till så mycket elände. Vad är nästa steg efter det? Ska vi tillåta prostitution också? säger Maria Lundqvist.
Hon får medhåll av Louise Hoffsten:
- En drog är en drog. Det är olagligt. I fel händer kan marijuana bli väldigt otäckt. Det är inte okej.


Marie Lundqvist är intelligent. Jag undrar om hon inte skämta aprillo med journalisten. Eller så är hon jävligt okunnig. Prostitution är inte förbjuden - det är däremot förbjudet att köpa prostituerade. Men det är inte olagligt att prostituera sig.

Louise Hoffsten gör det lite väl enkelt för sig. En drog är inte alltid en drog. Rent tekniskt så räknas såväl tobak som alkohol till droger - dessa är inte olagliga vare sig att inneha eller att sälja. Och allt är farligt i "fel" händer. När det gäller marijuana är också frågan vad det farliga är och i vilka händer hon faktiskt menar.

Vad tycker jag själv? Jag ser dels problem med det rent logiska att skilja på droger så som man idag gör - att tillåta alkohol men förbjuda marre. Dels ser jag inte någon större möjlighet för rättsväsendet att faktiskt kunna uppehålla förbudet via lagföring vilket innebär att det allmänna rättsmedvetandet urholkas inte bara i drogfrågor utan i allmänhet.





Källa:
EXPRESSEN.SE/Nöjesnyheter: Peps sågad - och hyllad









2 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Jag missade all eventuell knarkpropagande :). Selektivt hörande eller sa han det direkt i direktsändning?

Vad som uppstod efter sändningen tycker jag är helt ointressant och förstår inte att media slår upp det så stort. Drog som drog, sprit och cigaretter är droger i mina ögon - fast samhället anser att de är legala. Marknaden vill ha det så, det ligger mycket pengar i potten.

Annica

10 augusti, 2005 14:31

 
Anonymous Anonym

Peps & Peps var ju bäst på hela sommaren!!! Dom två o Maria Möller förra veckan.

10 augusti, 2005 18:06

 

Skicka en kommentar