Deep|edition # 20051019






Ny approach mot tele-marketers

Hihi!
Jag har bestämt mig för en ny approach när det gäller tele-marketers. Jag kommer att fråga varenda fråga jag kan komma på. Jag började nyss. Det ringde någon stackare som skulle sälja på mig kosttillskott (fast det visste han inte att det räknades som) och började lite trevande förklara att paketet innehöll ginseng och Omega-3.
Jag började med att fråga:
"Men vadå omega 3? Det är väl ett ämne och inte ett märke?"
"Eh.. ja... vänta lite..." *letar febrilt efter information och efter en stund kommer han tillbaka*:
"Jo... eh... det är ju kapslar här alltså... med omega 3."
Sen rabblar han en sväng om att man inte kan äta så mycket fet fisk som man motsvarar det man får i sig av en sån kapsel.
"Och sen är det massor med olika vitaminer och mineraler. ... Det är tänkt att vara till för personer som är aktiva. ...eller för den som inte orkar komma igång med träning och så..."
"Menar du att de är istället för träning alltså?"
"...ne..nej... alltså - att få lite mer ork..."
"Men omega 3 är väl inte till för att ge mer ork?"
"...nej... alltså det är mineralerna och vitaminerna..."
Här började jag tycka lite synd om honom. Han började stamma och jag insåg att han antagligen började bli svettig på överläppen. Så han fick fortsätta att förklara dealen men kunde inte låta bli att ifrågasätta själva prenumerationstanken. Och så kom det vanliga:
"Det låter väl som ett bra erbjudande?"
"Det gör det nog. Fast jag tycker inte du har kunnat förklara varför jag ska köpa det här. Du bör nog läsa på lite om du ska sälja saker som ingår i hälsovård och kosttillskott."
"Okej, det ska jag göra. Tack för samtalet." *klick*

Och varför gör jag det här? Dels säkert för att jag är en elak jävel :) men också för att jag jobbar med reklam och anser att tele-marketing kan vara en bra idé. Men då måste det vara människor som vet vad de pratar om: "living the brand". Tyvärr är det många företag liksom reklambyråer som inte inser att det är minst lika viktigt att se till att kommunikationen mellan en tele-marketer och konsumenten fungerar och verkligen kommunicerar varumärket som att göra snygga annonser etc.









13 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Typiskt dig att fnissa. :p

19 oktober, 2005 20:26

 
Blogger Ulrika Ingemarsdotter

Men då måste det vara människor som vet vad de pratar om: "living the brand". Tyvärr är det många företag liksom reklambyråer som inte inser att det är minst lika viktigt att se till att kommunikationen mellan en tele-marketer och konsumenten fungerar

Och att då skjuta budbäraren, som säkert är ung och oerfaren, låter ju som en jättebra idé. Inte!

19 oktober, 2005 23:12

 
Blogger deeped

Skjuta? Jag gav honom ett råd: att lära sig mer om produkten för att sälja bättre... Tjena hej på dig...

19 oktober, 2005 23:22

 
Anonymous Anonym

Ulrika, det är väl inte någon större skillnad mot att kräva att kassören på Konsum kan skilja på mandariner och apelsiner?

19 oktober, 2005 23:36

 
Blogger Ulrika Ingemarsdotter

Ja men va sjutton, det är ju inte säljarnas fel att de inte har fått fullständig information om produkten. Och eftersom de säkert bara ser jobbet som ett genomgångsjobb, kan de ju inte bry sig mindre.

Visst provision och allt sånt, men Svensson bryr sig nog inte lika mycket som en reklamare.

Men, visst säljaren i det aktuella fallet är säkert oerhört tacksam över råden han fick. :). Typ.

19 oktober, 2005 23:54

 
Blogger deeped

Jag struntar i vad Svensson tycker i det här fallet. Och det är inte säljaren per se jag är ute efter, vilket normalt tänkande personer nog antagligen inser, utan just det faktum att de oseriösa tele-marketingföretagen håller på att förstöra en av de kanaler som kan ge bäst utdelning för ett varumärke förutom WOM.

Å andra sidan bryr du dig väl inte så varför slösa tid på att svara?

20 oktober, 2005 00:22

 
Anonymous Anonym

*hata* telefonförsäljning oavsett om de kan sin produkt eller ej. Jag vill fan i mig välja själv när jag ska handla eller inte! :)

20 oktober, 2005 08:36

 
Blogger Ulrika Ingemarsdotter

Mycket väsen för ingenting. Suck.

20 oktober, 2005 10:22

 
Blogger lux

hihi. underbart N.

ulrika: det är väl självklart att man skall veta vad det är man säljer. Med din logik kan man ju lika gärna käpa undermåliga produkter bara för att det är synd om säljaren.

20 oktober, 2005 12:23

 
Blogger Ulrika Ingemarsdotter

lux: vad har jag sagt egentligen????? Inte det i alla fall, och köper man undermåliga produkter får man väl f-n skylla sig själv.

Deeped säger att det inte är säljaren han är ute efter, men lik förbannat är det säljaren som står i skottgluggen.

Hur som haver har hela diskussonen blivit en storm i det berömda vattenglaset.

20 oktober, 2005 14:32

 
Blogger lux

Nä, men det lät på dig som om man inte skulle klaga hos säljaren om han/hon är okunnig om vad vederbörande säljer och motiverar detta med att det ändå bara är ngn stackars okunnig yngling som inte tar jobbet på allvar. Alltså kan man köpa vad som helst utan att ifrågasätta om bara säljaren är tillräckligt dum och oskyldig.

Ja Och eftersom de säkert bara ser jobbet som ett genomgångsjobb, kan de ju inte bry sig mindre.

Ja. Det är just det som är felet. Om säljaren inte ens bryr sig måste han/hon väl tåla att man ifrågasätter produkten?
Skaffa info om grejerna eller låt bli att försöka kränga dem! Vad har det med saken att göra att det är ett genomgångsjobb. Jag kör taxi f n - det är ett genomgångsjobb för mig - kan jag köra som en idiot och vara otrevlig mot kunderna bara för att jag inte tänker jobba med det om två år?

20 oktober, 2005 18:59

 
Blogger deeped

Re:Ulrika

Jag hängde med ända till sucken - är det en ny version av den gamla klassikern? Remix by Shakin' Spear kanske?

20 oktober, 2005 21:41

 
Blogger deeped

Re:lux
Precis. Och om du gör det - med stor sannolikhet kommer taxibolaget få lägga ner ganska snart eftersom varumärket kommer bli ökänt. Jag var på ett gäng föreläsningar idag, bland annat en med Simon Altoft som är en av världens mest renommerade varumärkesstrateger inom nation branding och han påpekade att personlig erfarenhet är en av de starkaste påverkansfaktorerna för att förändra synen på ett varumärke - positivt såväl som negativt. Och det sitter sedan i. Så - om en säljare/taxichaufför är dåligt påläst/vilsen/otrevlig så drabbar det varumärket hårdare än vilken dålig reklamkampanj eller till och med än en dålig produkt.

20 oktober, 2005 21:47

 

Skicka en kommentar