Deep|edition # 20051017






Upprop: planner behöver hjälp av Generation Y!!!

Jag behöver hjälp! Fr a av er som är upp till 30 år. Så här är "briefen":
Baby boomer-generationens viktigaste bok är antagligen "Catcher in the rye" av JD Salinger ("Räddaren i nöden på svenska). Den definierar den generationen till stor del. På samma sätt är Douglas Couplands "Generation X" viktig när det gäller att definiera den generation jag tillhör (och som också kallas Gen X). Men jag är helt jävla blank när det gäller böcker som skulle kunna definiera Generation MeWe/Gen Y. Finns det någon bok som känns direkt definierande av värderingar, livsstil och liknande för den generationen. Vilken är den viktigaste boken för personer födda mellan '79-'89 (egentligen rör sig generationer över tjugo-trettio år men min dotter läser inte riktigt samma saker som Fretardo och andra ;)).









3 Kommentarer:

Blogger karin.

knepig fråga, men jag säger spontant johanna nilsson för tjejerna och jonas hassen khemiri för killarna.

de är båda relativt stora och tolkar samtiden väldigt träffande. men ingen av dem har ju skrivit något som går att använda i samma mening som catcher in the rye.

17 oktober, 2005 18:21

 
Blogger deeped

ReKarin: Well, även om både Johanna och Jonas gjort gott ifrån sig är det inte riktigt i klassen av vare sig Coupland eller Salinger. Tänket är att hitta den boken som sätter fingret på en generations värderingar och generella personlighetsdrag... Svårt. Men nu är det inte så bråttom utan nu är jag mest sugen på att hitta det för framtida bruk.

18 oktober, 2005 00:00

 
Anonymous Anonym

Får man säga Marianne Keys? Är förmodligen inte heller "den" boken, men nog fan är det mitt i prick på mig =)

18 oktober, 2005 11:49

 

Skicka en kommentar