Deep|edition # 20051127






Morelli hittad på nätet

"Om depression är den känsla av vanmakt som infinner sig när det inte finns några yttre skäl till varför man inte gör bra ifrån sig..då är jag deprimerad."


De som skriver vet att det är svårt. Ibland kan det flöda men 99 % av tiden är det ett svettigt, ångestfyllt hantverk. Och ändå är det just det som många av oss inte kan sluta med. Jag har haft turen att få skriva mycket både i min förra karriär och i min nuvarande. Fast jag tror att jag ibland skrev mer än jag behövde i min förra - och skriver för lite idag.

Nåväl. Citatet är hämtat från Jenny Morellis Dagliga. Jupp. Den Morelli. Poeten. Lite läckert att hitta hennes blog. Jag undrar om det finns fler av sena åttiotalets och nittiotalets poeter som bloggar. För om jag numera är reklamnörd mas grande så var jag då en 00-poetnörd. Och jag älskar såna saker som ovan. På nåt sätt är det "the sum of the cardemum" (och av en tillfällighet är det just den tröja jag har på mig :/)



Min bloglines har återigen blivit hårt ansadd (ansatt kanske är ännu bättre). Ett gäng bloggar har försvunnit, fr a inom branding och reklam-delarna. Men också några i den grupp jag kallar för "Vanity Sve" - svenska personliga bloggar. Vanity efter vad hemsidor kallades när "alla skulle ha en". Helt enkelt känner jag att jag vill läsa bloggar som är mindre ironiska och mer ärliga.

Några nya har jag också hittat: Mathimlen som lever ett liv som är fascinerande att läsa om. k o n t e m p l a t i o n är lite otäck. Nästan. Jag undrar om jag känner personen. Eller om jag borde känna personen. Vacker är den. Också. Maleandro - en stridbar svensk hbt:are i Spanien. Guess who ;). Trevligt att hitta. Igen. Fast på annan virtuell plats. Jag läser ganska få bloggar som skrivs av män. Det är väl som med mina övriga relationer: jag förstår inte det här med att vara "man" rent psykologiskt... I varje fall har jag hittat ett par pärlor: En enkelriktad återvändsgränd.. via intelligenta kommentarer här på Deep|E. Och så Yrsel. Inte nog med att han heter samma sak som jag (i förnamn) - jag känner igen en hel del sardonisk ironi i hans sätt att skriva.

Sen har Sanna äntligen kommit ur sin blogg-lowperiod: yukio.se är tillbaka och alla hurrar! Välkommen tillbaka vännen!

Och nu är min lista över olästa postningar från Foxy uppe i 179 stycken. Det blir liksom tyngre och tyngre. Och jag vill ge henne min odelade uppmärksamhet. Vill jag.

En som jag verkligen önskade att hon bloggade är Mitra. Jag saknar hennes gnistrande briljanta tankar.









9 Kommentarer:

Blogger Space babe

Hej, fattar inget och orkar inte läsa de andra bloggarna du har, men det här som du skriver här förstår jag mig på.

Hur hittade du till mig och vad är linkroll? Jag är helt ny, som du kanske förstått, och helt fascinerad av det här nya sättet att umgås och träffa människor. Har aldrig varit bra på kallprat, så det här sättet att spilla sitt "guts" direkt passar mig perfekt. Även om eftertankens kranka blekhet sätter in då och då...

Kan fortf ej rutinerna, borde jag ha skrivit detta i min blogg istället? Och måste jag hårdbevaka dina kommentarer nu för att få veta om du svarar?

27 november, 2005 23:49

 
Blogger deeped

Jag väljer alltid att svara i mina egna kommentarer. Det blir så mycket ping-pong annars :). Andra verkar tycka det är vettigt att svara i varandras men mina läsare har lärt sig den hårda vägen att göra "rätt" :D

Linkroll är helt enkelt min samling av länkar till andra bloggar (i det här fallet). Jag använder det utmärkta gratisverktyget Blogrolling.com som innebär att jag bara klickar på en länk i verktygsfältet för att spara länken och få upp den i listan.

Mina övriga bloggar är ju annorlunda. Fast Researcher.se är min "huvudblogg" som jag lägger ner pengar på.

Trevligt att se dig här. Jag gillade din blogg och har lagt in den på min prenumerationslista i min RSS-läsare på Bloglines.

27 november, 2005 23:54

 
Blogger Space babe

Kul! Att du gillar min blogg alltså, men nu känns det som att det här är en mejlkonversation som utspelar sig inför öppen ridå, är det bloggandets natur? Jag var nyss på Researcher.se, men den hittade jag alltså först via deep edition. Den har ett så officiöst namn, så jag trodde det var nåt journalistverktyg...

Hamnade du på Mathimlen av en slump? Jag har använt mig av pingandet på Nyligen.se.

28 november, 2005 00:05

 
Blogger deeped

Well. Du kan maila mig off-site via researcher snabel[a] gmail.com om du vill :)
Nej, Researcher är min blog om reklam, pr och media - eftersom jag jobbar som planner på reklambyrå.
Hur jag hittade till Mathimlen? Jag vet faktiskt inte. Men jag gillade direkt det jag såg och la in det i min rss-lista.

28 november, 2005 00:09

 
Anonymous Anonym

Önskar du hade hittat min blogg också ... Jag förstår ju att du inte kan länka till alla som läser hos dig men ... vad är det för fel på den? Är jag för rolig? För tråkig? För vanlig? Inget tema? Vad?!
Kom igen! Hit me!

28 november, 2005 09:33

 
Blogger deeped

Helene. Din blog saknar en massa saker - bland annat ett flöde som gör att RSS fungerar där. Jag hittar det i varje fall inte. Jag saknar kommentarsfunktionalitet och permanentlänkar till varje separat postning. Därav att jag faktiskt inte läser din blogg, helt enkelt beroende på att jag inte har den i min RSS-läsare. Jag har nog med att hinna läsa ikapp mina RSS-flöden varje dag så det blir aldrig att jag går direkt till sajter.
Så mitt tips är att du stoppar in en av de gratis bloggapplikationer som finns på den server du har tillgång till (antar jag eftersom du har en egen domän) eller använder någon av de tjänster som finns online. Då får du fler läsare, garanterat.
Jag har lagt till dig i blogrollen på höger sida.

28 november, 2005 10:14

 
Blogger deeped

För övrigt så länkar du inte till mig heller så ;)

28 november, 2005 10:15

 
Anonymous Anonym

Hoppas att jag inte är för otäck bara ;)

Känner mig gör du inte. Men "känner till" mig gör du nog. Dvs du skulle veta vem jag var om jag avslöjade mitt vanliga nickname.

Men eftersom jag inte skulle kunna blogga efter hjärtat om jag avslöjade mig för någon så får det fortsätta att vara en hemlighet.

Trevligt att du finner bloggen läsvärd i alla fall. Och att du själv skriver en mycket läsvärd blogg.

28 november, 2005 21:15

 
Anonymous Anonym

Jo, jag ville länka till dig, men det var roligare om du länkat till mig också. Vilket jag såg att du gjort nu!!! Yippiee. Tack!

Så nu finns även du på min lista.

Om din kommentar om min blogg, och alla fel du kunde hitta på den :-) skickar jag ett mail, för det blir så långt ...

07 december, 2005 00:00

 

Skicka en kommentar