Deep|edition # 20051105






Turn every stone

En av de saker som många, fr a traditionella journalister, ifrågasatt bloggarna för är att det skrivs mest om vardagen. Det skrivs om katter, barn, recept, jobb, kärlek, sorg, kläder, media, hårdagar, fester, tankar, musik, film, böcker, åsikter och och och.

Bloggen är inte en dagbok mer än till själva upplägget. Snarare är det gräsrotskrönkikor - det bygger på samma behov som gör att mainstreammedia skapar en hord av krönikörer.

Själv läser jag mycket - och gärna krönikor. Bra krönikor, dåliga krönikor, intressanta och ointressanta krönikor. Och det är därför jag läser många bloggar av "vanliga" människor - för att i detta finns erfarenheterna, det som kan lära mig saker om människor. Lära mig om mig själv.

Nu på morgonen läste jag Anna Bråkenhielms senaste krönika i Att:ention och hon skrev om en filosofs sätt att se på saker och ting:

Om man har tio stenar framför sig så är det många som bara vänder på en eller två av dem men att vända på alla stenar innebär att man har möjligheten att hitta det bästa och att ha fullständig information för att göra ett genomtänkt val.

Det satte sig i skallen på mig. Precis så handlar det om att leva. Det är inte tur eller tillfälligheter som styr. Exploring all opportunities. Turn all the stones.









2 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Hmmmm. Ja, det var tänkvärt. Tack. Jag lyfter gärna på alla som jag kommer åt.

05 november, 2005 13:51

 
Blogger anna

Ja men så är det ju, det är därför jag läser så många bloggar av varierande slag ju.....

05 november, 2005 17:06

 

Skicka en kommentar