Deep|edition # 20051223






Dagsmekkano

Läget på västfronten är stabilt kallt. Jag slits mellan hopp och förtvivlan. Ett leende gör min dag, men tystnaden istället för det sedvanliga "godnatt" sänker mig.
Åkte från jobbet redan vid 15. Hämtade barnen på fritids och dagis så åkte vi ner och frotterade oss med alla andra på Kuppan. De köpte bling-bling till sin mamma i julklapp - jag la till ett schysst armband. Hon kom dit efter jobbet så åkte vi hem. Jag och Solstickan byggde klart Mekkano-projektet, ivrigt påhejade och störda av Terrorprinsessan. Hon gick till slut och la sig vilket fick Solstickan att pusta ut: Äntligen bara du och jag!.

Den unge mannen frågade plötsligt mitt under byggandet (TP var fortfarande närvarande): Pappa, tycker du Amy Diamond suger? Jag var tvungen att fråga vad han menade med "suger" (jag vet ju vad det betyder men ville ha hans definition typ). Det är att man inte tycker om något. förklarade han tålmodigt. Han tyckte inte det i varje fall.

På Kupolen överraskade han mig än en gång med att han plötsligt har knäckt bokstavskoden. Han stod och läste på en stor skylt som hängde på väggen bakom kassorna och flickorna i kassan stod helt fascinerade över hur snabbt han ljudade sig igenom en rätt lång mening. För mig är det oerhört häftigt - ord är viktiga och att tidigt få tillgång även till det skrivna innebär att han har världens försprång. Till på köpet kan ungen räkna! Och de har lärt sig att räkna parvis också.

Övriga kvällen har inneburit högläsning (av mig) ur "Tomtemaskinen", några minuters slumrande bredvid Terrorprinsessa och uppackning av alla varor som HS köpte på ICA. Och avslutades med att se "Döda Poeters Sällskap" på fyran.

Och nu är jag trött. Godnatt och tack för allt ni skrivit i tidigare inlägg.









3 Kommentarer:

Blogger helena

Önskar dig den godaste jul som är möjlig. Och hoppas att allt löser sig för er.

23 december, 2005 10:23

 
Anonymous Anonym

God Jul! Och hoppas ni kan ha lite julefrid/fred.

23 december, 2005 13:15

 
Blogger Batbut

Ha det så gott det bara går!

23 december, 2005 21:32

 

Skicka en kommentar