Deep|edition # 20050728






Bloggportalen upprör

Det har blivit ett jävla liv om Sigge Eklunds initiativ för en Bloggportal. Det mesta livet har skett i den gamla blogosfären - i.e bland oss som bloggat pre-mainstreamblogg-genomslaget. Såväl Hedgehog som Suburbia ondgör sig en smula över Sigges initiativ. Hedgehog över att SvD försöker påskina att det är något nytt - nej, självklart inte: såväl nyligen.se och intressant.se har funnit länge. Suburbia funderar över det faktum att Bloggportalen är mer intresserad av bloggaren än av bloggens innehåll och hur fel detta är.

Jag är skeptisk. Det Eklund gör är att slutligen föra in bloggen som en självklar del av Internet. Inte någon subkultur eller något speciellt utan det blir mainstream. Blogportalen innebär inte något annat än att bloggen blir lika vanlig som en hemsida blev 2001. Det är liksom inget att yvas över längre. Att det inriktas på bloggaren är rent mediateoretiskt självklart - hela media bygger på kolumnisten snarare än kolumnen. I samma andas barn som Mats Olsson, Linda Skugge och Jan Guillou mfl så kommer bloggandet styras av intressanta personer snarare än intressant innehåll.

Den gamla blogosfären börjar sannerligen bli en smula excentrisk...









6 Kommentarer:

Anonymous Linnea

Jag har anmält mig till Bloggportalen i alla fall. Får se vad det blir för genomslag. Jag tyckte att det lät som en bra idé. Jag har försökt att förstå mig på intressant.se och nyligen.se, men dessa blir jag inte klok på, även om jag har en klok och tålmodig sambo som förklarar för mig, så jag känner mig bara dum som inte fattar något.

29 juli, 2005 05:53

 
Anonymous Louise

Jag har uppenbarligen sugig koll. Kollade portalen, man skulle anmäla sig senast den 29:e. Det var för två timmar sedan. Oh, blast and poot, as Granny Weatherwax would say.

Jag har tydligen missat det 'jävla livet' också. :)

Men jag håller med dig, det är väl inget konstigt att fokus kanske ändrar riktning även bland bloggarna. Från det som bloggas till vem man är. Bloggarna blir mediala. Sedan kan man ju gilla det eller inte. Det är ju fortfarande helt fritt att flaunta sig som man vill om man vill.

30 juli, 2005 02:09

 
Blogger adland

Hmmm. Hur fungerar Sigges moj nu egentligen? När jag tittade på den stod det bara att man skulel anmäla genom att fylla i X Y och Z - men jag läser detta i SvD:
"Med bloggportalen.se hoppas han att det ska bli möjligt att få överblick över det ständigt ökande antalet svenskspråkiga bloggar."

Kuggigt! Det borde ju stå någonstans på Bloggportalen.. Gör det det? Inte vad jag ser, där står det istället att målet är att bygga en enkel och tydlig katalog över svenska bloggar. Åkäj.... Hmmm. Nå, får la ser hur det blir dåra? Testar genom att anmäla min engelskspråkiga - om den inte kommer med var det nog "enkel och tydlig katalog över svenskSPRÅKIGA bloggar" som menades. ;)

02 augusti, 2005 22:33

 
Blogger deep|ed

Re: dab aka adland

Du får skylla på att jag skriver där - min engelska är mer svensk än många engelsmäns svenska :D

02 augusti, 2005 22:36

 
Blogger adland

hahaha. :))
Det tycker jag bidrar till den internationella charmen av det hela! Och du är ju inte ensam av att ha engelska som andraspråk där. ;) Det finns nån holländare som ofta skriver "Dinglish" eller vad man kan kalla det, 'fel' som avslöjar att han tänkte på holländska, slarv-fel som "of" iställer för "or" ('of' betyder 'eller'). Jag tycker det är döcharmigt att läsa det, och man fattar ju vad folk menar i alla fall.

Språkliga missuppfattningar sker som vanligt oftast mellan Amerikanare och Britter. They both speak English but not the same language. ;)

10 augusti, 2005 09:30

 
Blogger adland

ps - jag hade ju såklart hellre fått namnet dabitch på blogger för att kunna använda i såna här kommentarer men det var ju såklart redan upptaget. :/

10 augusti, 2005 09:31

 

Skicka en kommentar