Deep|edition # 20050728






Bloggportalen upprör

Det har blivit ett jävla liv om Sigge Eklunds initiativ för en Bloggportal. Det mesta livet har skett i den gamla blogosfären - i.e bland oss som bloggat pre-mainstreamblogg-genomslaget. Såväl Hedgehog som Suburbia ondgör sig en smula över Sigges initiativ. Hedgehog över att SvD försöker påskina att det är något nytt - nej, självklart inte: såväl nyligen.se och intressant.se har funnit länge. Suburbia funderar över det faktum att Bloggportalen är mer intresserad av bloggaren än av bloggens innehåll och hur fel detta är.

Jag är skeptisk. Det Eklund gör är att slutligen föra in bloggen som en självklar del av Internet. Inte någon subkultur eller något speciellt utan det blir mainstream. Blogportalen innebär inte något annat än att bloggen blir lika vanlig som en hemsida blev 2001. Det är liksom inget att yvas över längre. Att det inriktas på bloggaren är rent mediateoretiskt självklart - hela media bygger på kolumnisten snarare än kolumnen. I samma andas barn som Mats Olsson, Linda Skugge och Jan Guillou mfl så kommer bloggandet styras av intressanta personer snarare än intressant innehåll.

Den gamla blogosfären börjar sannerligen bli en smula excentrisk...









3 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Jag har anmält mig till Bloggportalen i alla fall. Får se vad det blir för genomslag. Jag tyckte att det lät som en bra idé. Jag har försökt att förstå mig på intressant.se och nyligen.se, men dessa blir jag inte klok på, även om jag har en klok och tålmodig sambo som förklarar för mig, så jag känner mig bara dum som inte fattar något.

29 juli, 2005 05:53

 
Anonymous Anonym

Jag har uppenbarligen sugig koll. Kollade portalen, man skulle anmäla sig senast den 29:e. Det var för två timmar sedan. Oh, blast and poot, as Granny Weatherwax would say.

Jag har tydligen missat det 'jävla livet' också. :)

Men jag håller med dig, det är väl inget konstigt att fokus kanske ändrar riktning även bland bloggarna. Från det som bloggas till vem man är. Bloggarna blir mediala. Sedan kan man ju gilla det eller inte. Det är ju fortfarande helt fritt att flaunta sig som man vill om man vill.

30 juli, 2005 02:09

 
Blogger deeped

Re: dab aka adland

Du får skylla på att jag skriver där - min engelska är mer svensk än många engelsmäns svenska :D

02 augusti, 2005 22:36

 

Skicka en kommentar