Deep|edition # 20050801






En blog är en blog är en blog

En lång och vettig artikel (för att fortsätta diskursen från här och här)om Bloggportaler och sånt läses med fördel hos Henrik Sundström/En sida av mig.

Och jag känner mig visserligen hedrad att bli omnämnd som "PR-man" men jag tror ändå att jag passar allra bäst i fållan "reklamare" :).

En annan artikel om bloggfenomenet är skrivet av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Media. Vänner av ordning vet att jag inte gillar den mannen och hans åsikter om bloggande är nästintill skrattretande:

Roande just nu är att läsa elitbloggarnas försök att skriva ner till på folkets nivå som om de spelade en enkel trudelutt på blockflöjt när de i själva verket är pianovirtuoser. Det blir, mest en massa, prat om, vädret och barn, ord som, glider om myggbett som svider och hej hej sommartider. Journalisterna vänder på klacken och tillbringar sommaren på bloggfarm.


Det visar snarare på RvdB:s egen elitism. Elitbloggare är - rent språkmässigt logiskt - såna som Stattin, Tiger, Alicio och Anna feat Mel E. För att inte tala om Åsk som hållit på sedan '96. Men icke - för i RvdB:s värld är bloggen enbart "skriven på folkets nivå som om de spelade en enkel trudelutt" och därmed har han visat att han varken tror på citizen journalism eller någon sorts allmänhetens nya media.

RvdB är ett pucko. Men fortfarande tycker jag att blogosfären ibland låter som kärringar.









0 Kommentarer:

Skicka en kommentar