Deep|edition # 20050812






Lite bloggarkeologi

Jag fattar inte vad det är för fel på folk. Kollade till min gamla privata blogg och hittade en hel del märkliga kommentarer:

I samband med postningen deep|edition- Nej, jag tycker inte att det är självklart fel så har följande kommentarer kommit:

Postat av: Masoud

Det är inte alls säkert att personen som blev skjuten visste om att han springer från polisen, och hur skulle du i så fall ha reagerat om du hade blivit jagad och nerbrottad av okända män? "Saker måste sättas i perspektiv", hette det väl?!
2005-aug-01@ 21:10:26
URL: http://masoud110.blogspot.com/


Visst - det finns en point där. Men vad Masoud missat är att jag också påpekar att det finns frågetecken i det som hänt. Fast jag väljer hellre att inte välja sida till skillnad mot såna som Masoud.

Postat av: robert

Likt andra fascistapologeter så ursäktar du dödsskjutningen av fullkomligt oskyldiga människor och kallar det "collateral damage". Ett avskyvärt rasistiskt svin är vad du är, min gode präst.
2005-aug-10@ 14:56:40
E-post: robert@hotmail.com


Tja, vad säger man? Jag har förklarat att det är svårt att se det hela som något annat. Det innebär inte att jag egentligen ursäktar någonting. Fast det är väl för svårt för små kommunister som inte fattar bättre. Sen är det alltid lika intressant när kassa debattörer försöker ge mig dåligt samvete (och tysta mig) genom att ge sig på det ämbete - som, om Robert läst lite mer, jag inte längre utövar - jag har. Och det är så roligt att se hur det plötsligt är "oskyldiga människor" som blivit skjutna i London...



Det är också intressant att bli recenserad och rakt av förklaras som den sämsta bloggen på hela nätet (apropå mitt försvar av Linda Skugge):

Postat av: högvatten
För det första så är det helt otroligt att så många verkar ha hittat hit, det här måste vara en av de sämsta och mest idiotiska bloggarna på nätet, och det finns ju en hel del. men det måste ju vara av samma anledning som den som förde mig hit - en länk från en annan sida med syfte att visa ett riktigt praktpsyko i sin fulla glans.
Man frågar ju sig om det inte är Linda Skugge själv som döljer sig bakom brandväggen och provocerar folk i sin gamla vanliga förhoppning om att få ännu mer uppmärksamhet. Inte ett endaste inlägg som den "kvinnan" har skapat har nångonsin betytt ett endaste dugg - mer än att skapa rubriker och göra henne till kändis förstås ; och det är så plågsamt uppenbart att författaren av denna blogg lider av samma syndrom.
2005-aug-03@ 00:38:45
URL: http://hogvatten.blogspot.com/


Ja, kära nån. Om jag var intresserad av att bli "kändis" skulle jag väl knappast skriva under pseudonym? Och att jag skulle vara Linda Skugge? Det är ju ologiskt eftersom Högvatten anser att hon inte kan skriva - skulle hon därmed kunna skapa en helt ny familj?

Nicknamet Nico är också lite skojig:

Postat av: Nico

Tyckte ett tag att det var kul och intressant att följa din blog.
Men... du verkar uppenbarligen just nu inte må så bra, och låter tyvärr din ilska gå ut över allt och alla runtomkring dig. Det blir rätt andefattigt att läsa pucko-anklagelser och direkt obehagligt att läsa hatiska svar på kommentarer. Om du ska skjuta på folk ska du åtminstone använda ammunition som passar vapnet; det är fel att påstå att man ska skriva ut siffror med bokstäver upp till 20. För det första är siffran fel, för det andra är det skillnad på vilken typ av text det handlar om.

Men, helst skulle du inte skjuta över huvud taget.
Själv väljer jag att avstå från din blog framöver.

Hoppas att allt ordnar upp sig för dig och att du mår bättre snart.
2005-jul-16@ 20:00:51


Vanligtvis kostar det närmare tusen spänn att gå i terapi men den gode Nico ger mig en gratis diagnos. Och fortsätter:

Postat av: Nico

Ja, jätteciviliserat. Bägge kommentatorer kallas för fjantar som har lyckats hitta rätt på tangenterna, den ene döps om till Arne Bajs och uppmanas att skaffa en ordbok eller lära sig alfabetet eftersom repellera ju är ett existerande ord (vilket inte ifrågasattes i kommentaren) och de häcklas för sin språkbehandling samtidigt som han själv levererar ett påstående som är felaktigt (förutom att det är oförskämt, eftersom den korrekta regeln för hur man skriver ut siffror knappast är särskilt viktig i sådana här sammanhang).

Om man skriver en blog och kallar folk för pucko eller häcklar en tjej som sitter i publiken för ett tv-program och får en jordhög kastad på sig och tycker att hon ska vara glad som slipper böter från modepolisen för sin klädsel (trots att hon inte sagt ett ont ord om den puckade planta som kastade jorden på henne)... well, då har man satt nivån för de kommentarer man får.

Om man har den minsta lilla självdistans och verkligen tycker att det man själv skriver är rätt men kommentarerna helt pucko, så har man inte behov av att skriva en massa oförskämda svar. Då litar man på att läsarna kan avgöra vem som är pucko och vem som är kloko.
2005-jul-17@ 04:19:57


Det kan vara så sant - om det inte är så att författaren (dvs. jag) inte tar saker på så stort allvar.

Postat av: N|.

Gode Nico. Hört talas om satir och ironi? Har du läst bloggar och liknande sajter som Smoking Gun, Exploding Cigar och Perez Hilton?

Vad gäller siffror är det enkelt - läs Svenska skrivregler. I löpande text ska siffror skrivas med bokstäver upp till tjugo (eller rättare upp till 21).

Jag inte mår bra? Well, jag mår bra. Du behöver inte oroa dig. Jag väljer att häckla av samma anledning som andra gör det - jag finner ett sant nöje i detta. Däremot är det lika dumt att ta mig på allvar som att ta andra ur den ironiska generationen på något större allvar.

För övrigt - hela postningen handlar om Linda Skugge. Du menar kanske att hon inte mår bra också? Jag har skrivit krönikor under många år och de bästa är oftast de som upprör någon. Det vet hon, det vet jag - det vet de flesta som skriver under en längre tid.

Hatisk är jag inte för fem öre - allt skrivs med ett stort leende på läpparna och med sjutusen rävar bakom varenda öra. Du verkar däremot behöva jobba på din tolkningsförmåga av skriven text och analysen av författare. Oj, var jag hatisk nu igen? Nä.

Den här bloggen är min privata lekplats. Och du är välkommen att fortsätta läsa den om du vill men jag betackar mig för dina kvasipsykologiska diagnoser av mig - jag är rätt övertygad om att jag har bra mycket bättre koll på mitt mående än du har. Dina kommentarer är intelligenta och jag har hittills uppskattat dem men om du anser att det är under din värdighet att läsa min blogg så är du lika välkommen att sluta göra detta. För min del är det rätt egalt.

Att jag kallar folk pucko bygger bland annat på en fortsättning av den blogg som jag och en väninna drev "De Missanpassade" där vi lekte med en hyperelitism och pratade om Puckoworld. Och för övrigt tycker jag pucko är ett rätt sött ord. Visserligen också ett varumärke men fortfarande rätt sött.

Well Nico. Ett långt svar vilket mycket handlar om respekt för dina åsikter. Sköt du ditt så sköter jag min blog. Tack för ordet.
2005-jul-17@ 13:10:08
URL: http://researcher.blogg.se


Men det gick inte in:

Postat av: Nico

Nej, jag försvarade inte de plumpa inläggen, men jag kritiserade ditt sätt att bemöta dem.

Om du tror att jag försvarar dem så resonerar du lite som Georg W; de som inte är med oss är mot oss. Men jag tror inte att du kan krossa de kommenterande terroristerna genom att bomba sönder din egen blog, liksom. Den ende som blir skadad är du själv.

Jag blev lite besviken, för jag hade högre förhoppningar om din förmåga att leka bort sådana...pucko-kommentarer. Men det kanske är mer mitt problem än ditt. Ber om ursäkt.

Jag lägger ner nu. Kanske kommer och hälsar på din blog igen någon gång i framtiden. Efter att jag har gått en kurs i att analysera och tolka texter. :-))

Sköt om dig!
2005-jul-17@ 21:02:13


Som synes har den gode Nico, som uppenbarligen är en superduperpsykolog bestämt sig för att jag är illa däran.


Just Linda Skugge genererar en väldig massa avoghet från folk. John E Thelins inlägg är också intressanta - intelligenta men tyvärr rätt enögda om man frågar mig:

Postat av: John E Thelin

"Ju fler som börjar dissa Linda Skugge desto mer tänker jag försvara henne"

Ett ställningstagande som inte är dwet minsta barnsligt, och ett som lär leda till en del roliga krumbukter när man ska ivrigt försvara någons alldeles enastående inkompetens samtidigt som man säger sig inte bry sig om kritikerna. Det ska bli kul att se...därmed:

Du ställer alltså inte högre krav på en skribent/journalist/författare som får bra betalt än på nån ideell bloggare och en snubbe som skickar in ett klagomejl? Du skulle ju bli världens softaste chef, eftersom du tycker att man kan få lyfta lön utan att ens försöka göra ett bra jobb.

Och, du - den dan det krävs korrekt språkhantering för att pinga intressant.se så lär det bli djävligt stillsamt där...
2005-jul-17@ 23:20:23
E-post: jet@supertrevligt.com
URL: http://www.supertrevligt.com


Jag log brett när jag läste det där om att jag skulle vara en "soft chef". Jag gissar att de som haft mig som chef inte direkt håller med...

Postat av: John E Thelin

Det här har det med saken att göra: "Men att pinga intressant.se trots att man inte kan skriva är helt ok?"

Det är bara ett manér om väljer det frivilligt. Jag har inte sett ett enda bevis på att Linda kan skriva på något annat sätt (eller att hon ens förstår grundläggande kommatering). Med sin sjupa neurotisk/sarkastiska mobbarådra så borde hon ju använda sig av olika stilistiska grepp beroende på vad hon vill uttrycka, men det gör hon ju inte.

Och ingen som *kan* skriva skulle få för sig att skriva en rubrik som "Så får ni sex killar", det är fan omöjligt. Man skulle ju direkt se att det var fel när man skrev det, även om man var en sån som kanske hade svårt med tilltalskomma. Sen gör hon ju konsekvent precis samma sak i löptext, hela tiden.

Men okej, om vi enas om att Ejlert Pilarm sjunger med ett manér - för det kan man ju säga - så betyder det ändå inte att han skulle kunna sjunga särskilt bra om han bara ville. Nu är han ju ett kuriosum som folk skrattar åt, men håll med om att det vore nåt fel om han hyllades som en av Sveriges allra viktigaste och bästa Elvistolkare.
2005-jul-18@ 11:20:45
E-post: jet@supertrevligt.com
URL: http://www.supertrevligt.com


Om man läser lite retorik så är just jämförelser bland det svåraste att göra - för att vara riktigt konsekvent måste jämförelser ligga på samma nivå. Jag har aldrig sagt att Linda Skugge är Sveriges viktigaste krönikör vilket innebär att Thelins jämförelse med Pilarm faller. Pladask.



Fler som upprördes var en Mikael Björnfot. Tyvärr utan Thelins intelligens:

Postat av: Mikael Björnfot

Vad är så förbannat bra med Linda Skugge som är värt att försvara då? Hon skriver som en kratta, språkligt som innehållsmässigt. Hon är precis lika meningslös som Fredrik Virtanens sluta röka-blogg och uppmärksammas enbart för att hon (garanjävlaterat) lyckats knulla till sig lite utrymme i skvallerblaskornas skvallerblaska, Aftonbladet.

Tackar Gud för att hon håller sig till kommunistmedia åtminstone och inte besudlar DN eller SvD.
2005-jul-16@ 17:27:46
E-post: bjornfot@bicekru.org
URL: http://bjornfot


Expressen=kommunistmedia. Tjohej. Aftonbladet? Killen har inte många rätt. Vilket visar sig i fortsatta inlägg:

Postat av: Mikael Björnfot

EXPRESSEN! Inte Aftonbladet. Men det är ju lite same shit, different poop.
2005-jul-16@ 17:30:51
E-post: bjornfot@bicekru.org
URL: http://bjornfot.blogspot.com


När jag påpekar att det blir märkligt när han inte ens har koll på vilka tidningar han läser kommer inlägget som verkligen tar priset:

Postat av: Mikael Björnfot

Tycker snarare det bevisar att jag har koll på vilka tidningar jag väljer att INTE läsa.
2005-jul-16@ 17:35:04
E-post: bjornfot@bicekru.org
URL: http://bjornfot.blogspot.com


Eh. Jaha? Då jag påpekar att det är väldigt udda att kritisera saker man inte ens (uppenbarligen) läst försöker snubben på en sorts intellektuell fint:

Postat av: Mikael Björnfot

Linda Skugge bajsar inte ord enbart i kvällsposten, hon har även skrivit böcker. Testat läsa böcker någon gång? Det kan faktiskt vara ganska underhållande ibland.
2005-jul-16@ 17:41:53
E-post: bjornfot@bicekru.org
URL: http://bjornfot.blogspot.com


Ett inlägg som blir rätt kul då jag påpekat i andra postningar att jag just har läst alla hennes böcker... När det står klart för unge herr Björnfot gör han som andra debattörer när orden tryter:

Postat av: Mikael Björnfot

Linda Skugge bajsar inte ord enbart i kvällsposten, hon har även skrivit böcker. Testat läsa böcker någon gång? Det kan faktiskt vara ganska underhållande ibland.
2005-jul-16@ 17:41:53
E-post: bjornfot@bicekru.org
URL: http://bjornfot.blogspot.com


och självklart åker mitt ämbete in i debatten:

Postat av: Mikael Björnfot

Åh, såg att du varit ungdomspräst i Borlänge. Vad tycker han där uppe om att man gifter sig med barn? TVÅ dessutom?

..na na naaa, your preacher and confessor, is a chiiiiildmolestor.. *sjunga lite på Damien Youth - The Accident*
2005-jul-16@ 18:00:25
E-post: bjornfot@bicekru.org
URL: http://bjornfot.blogspot.com





Ibland undrar man varför man ens försöker...









5 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Du verkar ha fullt upp av galna kommentatorer, men det verkar som om du har koll på läget i alla fall.

Sen verkar det som om ingen människa har hört talas om teodicé-problemet (om det nu stavas så). De som frågar sådana frågor tror jag är själva osäkra på vad de ska tro, och bara för att du en gång i tiden var präst så har du svar på allt :) Men du är inte präst längre, men har fortfarande svar på allt :)

12 augusti, 2005 12:46

 
Blogger Ulrika Ingemarsdotter

Å andra sidan är ju dina egna kommentarer inte alltid så logosfyllda:

"Jag är glad att jag inte är din pojkvän eftersom du uppenbarligen inte anser det värt att ta strid för din partners heder."

Detta för att jag tyckte att Klüfts reaktion på Mats Olson var något överdriven.

Nåja, jag tyckte iofs att din kommentar var lite rolig. Allt behöver ju inte vara blodallvar.

13 augusti, 2005 00:09

 
Blogger deeped

Inget är någonsin på allvar. Jag slutade vara allvarlig när jag insåg att jag levt på en lögn hela livet.

13 augusti, 2005 11:39

 
Blogger Masoud

"Visst - det finns en point där. Men vad Masoud missat är att jag också påpekar att det finns frågetecken i det som hänt. Fast jag väljer hellre att inte välja sida till skillnad mot såna som Masoud."

Du behöver inte alls välja sida om du inte har anledning att vara rädd för nojiga poliser.
Det är detta du missar i ditt inlägg och kallar det för att sätta saker i sitt perspektiv. Det här är ett, med dina egna ord, collateral damage som inte drabbar dig, så visst får du nöja dig med frågetecknen!

02 september, 2005 09:40

 
Blogger deeped

Re Masoud:

Va?

02 september, 2005 09:45

 

Skicka en kommentar