Deep|edition # 20050827






To blog or not to

Jag funderar seriöst på att sluta blogga. Inte på grund av fånar som "dot" aka sug aka Alban = någon som har tillgång till datorer på Stockholms universitet. Utan på grund av att min pessimistiska prognos från i april håller på att slå in. Bloggformatet tas över av mediapersoner och det enda som är intressant för mainstreammedia är att skriva om journalister som bloggar. Tidigt var det såna som Hedgehog, Mymarkup-Erik, Mymarkup-Anna och andra bloggare som media pratade med - nu är det enbart Björn af Kleen, Sigge, Linda, Ebba och andra i den ytterst lilla ankdamm som journalist-Sverige består av. Och när såna som Roland på Blogsoft ljuger rakt ut. Bara för att göra några extra buck på Blogsoft.

Det handlar inte om avundsjuka utan mer om en känsla av att bloggandet råkat ut för en rejäl inflation. Det är inte roligt längre. Ungefär som när man tröttnade på att knacka på hemsidorna eftersom det hela blev mainstream och tråkigt.

Antagligen är det baksidan med att vara early adopter. När det hela blir mainstream har man börjat att tröttna. Jag funderar allvarligt på att lägga allt i malpåse, både deep|edition och Researcher.se. Jag har ledsnat helt enkelt.

Det kanske är så att jag också är trött på att vara synlig. Jag skapade min första hemsida '96, jag har skrivit dagbok på Lunar mellan '98-'05 och på SP, och på QS. Jag har bloggat sedan '02. Samtidigt är det en livsstil. Jag skriver för mitt levebröd vilket gör att jag inte är intresserad av att skriva saker för byrålådan. Jag vill bli läst - annars är det misslyckat.



Eller så beror det på att jag är jävligt trött efter en hyperintensiv jobbvecka och att huvudet sprängvärker av snor. Halsen är sårig av hostattacker och jag känner mig helt enkelt jävligt sjuk.









4 Kommentarer:

Anonymous Anonym

jag hoppas det bara är trötthet ;)

27 augusti, 2005 14:57

 
Anonymous Anonym

Komsi, komsi tillbaka!!
*lockar med pekfingret*
:)

27 augusti, 2005 19:26

 
Anonymous Anonym

Det hoppas jag med, vem ska jag annars följa slaviskt?

27 augusti, 2005 20:19

 
Anonymous Anonym

Jag tycker det är naturligt att emellanåt fundera på om det man håller på med ger vad man vill ha.

Jag hoppas att du fortsätter, men är det rätt för dig och du lägger ner eller skriver mer så tycker jag att du gör rätt i det också.

Jag har aldrig förstått varför saker man sysslar med av fri vilja ska vara något att fortsätta med av bara gammal vana.

Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

27 augusti, 2005 21:55

 

Skicka en kommentar