Deep|edition # 20050924






Personlig

Jag blir så jävla trött! Det är som ett äckligt tuggummi som jag aldrig kommer ifrån.

Nu senast är det Wiz som prackar på mig ämbetetet. Jag är visserligen fortfarande vigd präst, men jag har inte utövat ämbetet på tre år. Jag tror inte. Jag röstade inte i kyrkovalet. Jag gillar inte kyrkan som organisation. Jag ber inte.

Jag jobbar som kreativ planner på en reklambyrå och då och då även som copywriter. Jag gillar kommersialism. Etiskt står jag oerhört långtifrån den politiskt korrekta vänsterkristendom som jag förut tillhörde. Jag har gjort en lång resa och jag vore tacksam om jag blev kallad det jag faktiskt är.

För min del är det fortfarande en väg kvar att gå men jag kommer närmare och närmare den tidpunkt då jag kommer att avsäga mig mitt ämbete. Men när jag väl har gjort det så finns det ingen återvändo. Eftersom jag hade ett så starkt kall vågar jag ännu inte säga att "så här är det". Jag anser mig ha rätt att ta mig den tid det tar. Men det innebär inte att min personlighet är prästerlig. Jag är inte längre präst som person. Så låt bli att pracka på mig en massa saker som jag inte är.









3 Kommentarer:

Anonymous Anonym

För mig är du en initerad reklambyråmedarbetare och inget annat. Vad man har för jobb i ryggsäcken ska inte lasta det man sysslar med i nuet. Jag förstår din leda. Att Wiz skrev så var djävligt onödigt eftersom du inte arbetar inom det yrket längre.

Annica

25 september, 2005 07:20

 
Anonymous Anonym

Once a präst always a präst. Det bara är ett sådant yrke som du liksom inte blir fri ifrån. Liksom Polis eller läkare. Det är också ett av de yrken man inte kan lämna på jobbet utan bär med sig dygnet runt på grund av att människor omkring dig anser sig kunna ställa jobbrelaterade frågor även på din fritid. Jour dygnet runt. Liksom för poliser och läkare.

I alla fall inbillar jag mig att det är så, säg gärna emot mig om du anser att jag har fel! Du antyder också att jag inte är den första som prckar på dig ämbetet igen.

26 september, 2005 08:28

 
Anonymous Anonym

Så varför avsäger du dig inte ämbetet då? Du har ju varit på väg?

27 september, 2005 21:19

 

Skicka en kommentar