Deep|edition # 20050914






Sverige är ett konstigt land

Jag kom på det efter diskussionen om andrabil och den sedvanliga undertexten Du jobbar för mycket.. Så är det i Sverige - å ena sidan gnälls det över att vi måste bli effektivare, bättre och jobba mer för att konkurrera med såväl låglöneländer som med länder som USA, Tyskland och Irland. Å andra sidan ska man satsa på familjen, det talas om att tvinga en delad föräldraledighet. Å ena sidan omtalas den höga arbetslösheten som ett problem, å andra sidan gör man det svårare för egenföretagande.

Framförallt ska man inte säga att man tycker om att jobba, att man hellre jobbar än är ledig. Det är fult! Då ska man skämmas! Då är det något fel - inte sällan får man höra att man flyr från något, eller man är lat - dvs. man gör inget hemarbete. Logiskt? Inte ett dugg.

Slutsatsen blir att i Sverige måste man jobba mycket. Men man får inte tycka om att jobba.

Sverige är ett konstigt land.

Nu ska jag jobba. Och det är jag stolt för.









3 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Är det verkligen så att man inte får tycka om att jobba? det har jag aldrig tänkt på... Jag tycker att man kunde korta ner arbetstiden och låta flera komma in på arbetsmarknaden men det kanske inte går eftersom man absolut inte vill ha mindre lön.
Men du har någon poäng i det där, det är accepterat med en v75 vinst men inte att vara framgångsrik egen företagare, det är mer suspekt.

14 september, 2005 21:16

 
Blogger crrly

...Fast man får ju inte säga att man prioriterar att vara ledig heller... Flexiblare arbetstider efterlyser jag! Om man nu tvunget ska jobba 40 h/v så skulle åtminstone jag gärna jobba til 21--22 vissa kvällar och inte alls vissa dagar. Gud så skönt.

15 september, 2005 11:12

 
Anonymous Anonym

Och man får inte hleer bli rik på att arbeta i detta märkliga land. De enda sätten som det är accepterat att tjäna pengar på är att antingen vinna pengarna eller också genom att bli elitidrottare. Med tanke på hur på som har förutsättningar för det senare så är det inte konstigt att statlige Svenska spel drar inte miljarder varje år. Men att arbeta ihop till en liten förmögenhet eller, ännu värre, ärva den av hårt arbetande föräldrar - det är skamligt!

15 september, 2005 11:48

 

Skicka en kommentar