Deep|edition # 20051008






Du är ditt CV

[Skiss på whitepaper]

Dagens PS Lotta Alsén skriver om konformism och Burning Man-festivalen. Och om Sverige.

Jag slås av konformismen varje gång jag landar på Arlanda. Svenskar ser bra ut, de är välanpassade, moderna och trendiga. Men i och med att alla följer samma tidningar, ser samma TV-program, och möts med samma direktiv, så ser också alla likadana ut. Själv har jag gått från svensk yuppie till gudinnehippie på fem år. Livet blir bara bättre och bättre;-). Numera väcker jag uppmärksamhet även på gatorna i San Francisco med min cowboyhatt och korta fuskleopardjacka. Bara genom att ändra min klädsel får jag en helt annan styrka.


Det hon skriver är saker som jag under senaste veckorna haft som bakgrund i jobbet - att vi numera bygger vårt personliga varumärke utifrån ytan lika mycket som på meriter och mätbara personlighetsfaktorer. Jag myntade begreppet Du är ditt CV. Att modebloggarna, att manolo.se och att många olika utseendefixeringar blivit viktigare bygger i djupet på den värderingsförändringen - vi är konsumenter och konsumerar inte funktion utan baserar mer och mer våra val på formen - produktens formgivning är viktigast. Och i längden innebär det också att vårt personliga varumärke måste vara formmässigt attraherande.









0 Kommentarer:

Skicka en kommentar