Deep|edition # 20060222






En avslöjad elit eller dålig DN-journalistik?

Mustafa Can "avslöjar" mailinglistan Elit i DN Kultur. Citationstecknen finns där eftersom mailinglistan Elit är typ världens sämst bevarande hemlighet. Den har varit känd i alla de tio år som jag hängt på nätet och dess innehåll har knappast varit okänt om man haft vett att läsa mellan raderna hos de skribenter som är medlemmar.

Det intressanta är att Can anser att en stängd lista är en fara för demokratin, och anser att det är bättre att dessa personers privata åsikter blir kända genom att avslöja dem i Sveriges största morgontidning. Jag menar - om Janousch och Söderberg anser att Kjöller är fet så är det väl deras inskränkthet, inte ett allmänt intresse som ska trumpetas ut i DN.

Det hela blir fånigt när Can uppenbarligen antingen varit med på listan eller har en person som anser det hela vara så intressant att h*n väljer att gå ut med det hela. Det hela är kvällstidningsjournalistik och moralism för sin egen skull. Fånigt helt enkelt. Mustafa Can borde tänkt en vända till.









3 Kommentarer:

Blogger PW

Till och med jag som inte har någon koll på sånt visste om den. :) Jag ser inget upprörande i att vissa människor skvallrar på en mailinglista. Jag tycker inte heller att det är rätt att "läcka" uppgifterna heller. Den är knappast officiell och saknar allmänintresse enligt mig. Däremot kanske en och annan får en tankeställare när det gäller hur mycket av det man tycker om olika personer som är vettigt att sprida skriftligen...

22 februari, 2006 11:39

 
Blogger Studiomannen

Och jag som kanske är mittemellan pw och deep kände till den sedan länge. Vad är problemet?

Personligen tycker jag att Bard är en pajas som inte kan någonting mer än att skriva låtar. Där är hans storhet. Men resten lämnar mig helt iskall. Jag är garanterat typen som skulle tacka nej till att hamna på en sådan lista.

Men givetvis skulle jag inte göra som Mustafa Can. Trams.

22 februari, 2006 12:21

 
Anonymous Anonym

Jag har lite svårt för Bard ända sedan jag läste i en intervju på tidigt nittiotal (nar han alltid hade shorts) att han provat äta bajs i sexuellt syfte.

Detta var mitt bidrag till snacka skit om kändisar-grejen.

22 februari, 2006 18:53

 

Skicka en kommentar