Deep|edition # 20060222






Mer om Elitdiskussionen

Logik?

toshoblog lyckas verkligen visa på hur oerhört logiska folk som diskuterar epostlistan Elit är:

Jag associerar direkt det jag läser till den där barnsliga mobbinggemenskapen som så lätt uppkommer inom vissa kompisgäng på mellan- och högstadieskolor. Alexander Bard har ju alltid varit sjuk i huvudet, så ju inte förvånande att han har sånt här för sig, men att vuxna människor så gärna dansar efter hans pipa bara för att få va en i gänget?


Alltså: det är mobbing som sker på Elit men tosho anser sig ha rätt att säga att Bard är "sjuk i huvudet" - det är uppenbarligen inte mobbing...

Andra intressanta saker är att vissa bloggar - ex.vis Karin Långström Vinge väljer att häva ur sig saker som de bara läst från en sida - och sedan inte tillåta andra än sina egna att kommentera det hela... Om det inte är ett slutet sällskap så vet jag inte.

Hela diskussionen börjar bli löjlig. Intressant är att det finns två poler: dels personer som likt mig (har också skrivit om det på Researcher) anser att det hela knappast är något annat än normalt mellanmänskligt åsiktsutbyte i en sluten form respektive de som uppenbarligen anser att mediakändisar och liknande personer inte får skvallra alls. De sistnämnda söker någon sorts übermänniska utan normala mänskliga svagheter (ex.vis skvaller). Det förfasas, och det "ulkas". Allt i någon rätt märklig form av brott mot Elits medlemmars personliga integritet och rätt till att säga vilka idiotiska saker som helst. Det som efterfrågas är censur - allt i det heliga demokratiska namnet.

Fascism är inte alltid brunfärgat.









4 Kommentarer:

Blogger schmut

njae, jag har aldrig förstått skvaller till att börja med men skillnaden här är ju att till skillnad från skvallertidningarna där många anger sig själva för 5 minuter i rampljuset, så är det här ju en sluten krets som skvallrar om andra. det är ungefär som backstage områdena på varenda festival, folk som tisslar och tasslar som om de bodde i Vinslöv.
jag tror att folk tar åt sig för att de är vana att vara dom som aldrig får vara med i coola klubben. jag kan lugnt erkänna att jag är en av dem, alltid outsider t.o.m i outsider gänget.

dock tippar jag på att Alexander Bard snart kommer ut som Schmut-läsare, han är ju helt influerad t.o.m eftersom han använder sig av ord som schmutsbruna...haha

22 februari, 2006 13:38

 
Blogger Karin

Jag kommenterar de artiklar jag läst och refererar till, inget annat. Jag gör heller inte anspråk på att diskutera något annat.

Att jag har stängt av möjligheten till kommentarer på min blogg beror på att jag själv och andra gäster fått ta del av tillmälen av den otäckare sorten.

Däremot finns möjlighet att maila och att skriva i Gästboken.

Mvh Karin

22 februari, 2006 14:41

 
Blogger deeped

Åh andra sidan kan du inte förneka att det då blivit ett sorts slutet rum av din blogg.

22 februari, 2006 14:58

 
Blogger Karin

Det håller jag inte med om. ALla som vill kan läsa den, skriva i gästboken, låta bli att läsa den eller skriva i gästboken.

Jag är inte nöjd med utvecklingen. Det bästa hade varit att kunna ha kvar kommentarsfunktionen.

22 februari, 2006 15:58

 

Skicka en kommentar