Deep|edition # 20060114






Jag blir så trött...

Jag förstod inte riktigt var det sexistiska låg i den kommentar som Mathimlen råkade ut för i samband med ett supportärende på hennes jobb. Helt enkelt kunde jag inte fullt ut se det oerhört sexistiska i det hela och bad om att få höra mer hur hon kände och hur hon tänkte. Eftersom att jag vet att det är minerad mark försökte jag så mycket som möjligt att förklara att jag inte var ute efter att kritisera eller något liknande. Det sket sig. Jag blir så trött - jag får höra att jag är sexist och någon fånig kommentar i stil med "du kanske inte vet att mus är slang för fitta".
Det intressanta i fallet är att jag helst inte använder ordet "fitta" - jag ser det inte som något annat än nedvärderande. Lika lite som att jag tycker ordet "kuk" knappast visar på något värdefullt.
Men vad hade jag väntat mig?









17 Kommentarer:

Blogger MB

Tror nog att hon är en smula överkänslig....och övertolkar uppenbarligen saker och, som i ditt fall kommentarer...

14 januari, 2006 23:04

 
Blogger deeped

Well. Det enda jag bad om var att få ett klarläggande hur hon uppfattade det hela. Jag sa inte att hon hade fel i det - men jag hade svårt att uppfatta kommentaren från supporten som sexistisk däremot var det en jävligt korkad kommentar. Men se - jag är sexist. Självklart - jag har ju penis...

14 januari, 2006 23:09

 
Anonymous Anonym

Av det som hon beskriv i sin bloggpost såg inte jag heller något som jag tolkat som sexistiskt av mannen som skulle ge henne support. Men jag hörde ju inte tonfall osv.

Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

14 januari, 2006 23:14

 
Blogger louisep

Du är inte ensam om att inte förstå vad hon menar. Att 'mus' är slang för kvinnligt könsorgan vet väl alla, men vad är det som gjorde det sexistiskt? För att någon fnissade i bakgrunden, eller för att det var ett speciellt tonläge, som f.ö verkligen inte framgår i texten.

Sedan, hur du nu blir sexist övergår totalt förståelsehorisonten.

14 januari, 2006 23:26

 
Anonymous Anonym

Louise, det är väl klart han är sexist. Han har ju en bild på ett par bröst överst i bloggen...

suck...

14 januari, 2006 23:59

 
Anonymous Anonym

Jag förstår inte heller. Mitt intryck är att det handlar om en väldigt humorbefriad och lättstött människa. Annars har jag ännu svårare att förstå, dels reaktionen på supportens ord, men framför allt reaktionen på din första kommentar...

/Från en som absolut också måste vara sexist med tanke på toppbilden i min blog ;)

15 januari, 2006 00:01

 
Blogger louisep

...och en kattunge. En stackars oskyldig kattunge! Fatta dimensionerna! Pussy galore. Någon, ring djurskyddombudsmannen.

15 januari, 2006 00:19

 
Blogger Joshua_Tree

Fantastiskt! Jag gissar att människan överdoserat på militantfeministisk propaganda.

15 januari, 2006 11:09

 
Blogger Batbut

Ja Du, vad säger man? Tjejen verkar klart överkänslig. Håller till fullo med Dig. Och det verkar en hel drös till ha gjort för hon fick samma reaktion hela vägen.

15 januari, 2006 11:10

 
Anonymous Anonym

Ja, jag fattade då inte heller vad som var sexistiskt i att säga "ja, det är musen". Människan måste ju vara totalt överkänslig - herregud hon skulle inte klara sig en dag på mitt jobb! *skrattar rått*

15 januari, 2006 11:28

 
Anonymous Anonym

Hmmmm...kan personligen intyga och ta gift på att du inte är sexist. Nu var det några år sedan vi sågs IRL men du hade noll sexistpotential på den tiden och jag tror inte att genmodifierade grönsaker eller luften i t-banan lyckats göra dig till det nu heller. Och jag är ju superfeminist så jag borde ju ha reagerat... ;)

Ta inte vid dig!

15 januari, 2006 14:54

 
Blogger Space babe

Deep Ed, jag är uppriktigt ledsen om jag lät väldigt elak. Jag trodde att jag lät lite småelak och mycket saklig. Ett problem med bloggar, mejl och sms är väl just frånvaron av tonfall. Det är kanske därför också som många haft svårt att förstå min upprördhet över att någon svarar i telefon: "Ja, det är musen?"

Jag tror att när det gäller förolämpningar så är det ganska svårt för andra än den förolämpade att känna igen den degraderande känslan.

Alldeles frånsett det så kanske alla dessa människor som kommenterat tycker att det är en normal sak att säga när man svarar i telefon, men på min arbetsplats är det inte det, och det är jag mycket glad för.

Tydligen hade inte teknikchefen svårt för att utläsa det sexistiska heller.

Angående orden fitta och kuk: Jag tycker att fitta är ett väldigt vackert ord. Särskilt i sin ursprungliga betydelse blir den en mycket passande metafor för kvinnligt könsorgan. Sen är det beklagligt att det används i många dåliga sammahang, men ordet i sig är fint.

Kuk är ett kraftfullt ord som jag också gillar. Penis tycker jag låter impotent och snopp är barnspråk.

15 januari, 2006 18:36

 
Anonymous Anonym

Mathimlen hade ett tekniskt problem med sin dator och fick i stället för hjälp ett vulgärt svar, som anspelade på hennes kön. Hur kan det tolkas som någonting annat än sexism? Sexism är en parallell till rasism, och rasistiska vitsar är sen ganska länge oacceptabla. Så länge begåvade och trevliga människor som ni inte kan se likheterna, så kommer vi dessvärre att få stå ut med den här sortens påhopp i stället för respektfullt bemötande.
Kristina

17 januari, 2006 19:06

 
Blogger deeped

Det är faktiskt fascinerande. Är det någon som egentligen läser det man skriver eller slår det till någon ventil som gör att det så fort det inte är pk så reagerar det som KRistina. FAttar man inte så är man dum eller sexist.

Nu är jag less på de idiotiska fanatiska argumenten. Stick och brinn!

17 januari, 2006 20:08

 
Anonymous Anonym

Tjoho, HADE vi varit hyfsat jämlika idag , dvs hade Mathimlen varti lagom överbetald och haft lite schysst power så hade denna kommentar aldrig yttrats.... sen önskar man ju alltid att man kom på den smarta/humordräpande kommentaren som tillintetgör allt motstånd så att man slipper ta till tråkiga åtgärder som får en att känna sig som en humorbefriad planka.

mvh

mia askerlund

17 januari, 2006 21:07

 
Blogger deeped

Min kommentar?

17 januari, 2006 21:09

 
Blogger Unknown

Men herregud, det handlar ju om hennes egna associationer och inte sexism! "Det är musen". Varför skulle det vara seixistiskt? han kan likväl ha skämtat om att han var datamusen. Jag blir så trött.

Vad är det för moralpanik i Sverige egentligen?

30 september, 2006 18:45

 

Skicka en kommentar