Deep|edition # 20060116






Lite om ditten och lite om datten

För den som inte riktigt orkar hänga med i alla svängar undertecknad tar finns nu The Total Experience of N|.. Nästan i varje fall - jag har inte hittat något sätt att rss:a de inlägg jag gör på Bold. Vilket säkert vissa anser vara en nåd.

Idag har feber och mage gått upp och ner. På mig och Solstickan. HS börjar känna sig krank också. Terrorprinessan har varit på barnkalas idag igen. Snacka om partypingla.

Imorgon lär jag vara hemma med Solstickan - åtminstone på förmiddagen. Jag borde vara hemma även resten av dagen eftersom jag är sjuk men jag har en viktig grej som måste vara klar på tisdag. Vi får se helt enkelt.

Sen har jag insett en sak: framöver kommer jag säkert vara utan bil då och då eftersom Renaulten är den enda som används... så när jag behöver åka till jobbet kommer den väl säkert vara sönder eller nåt på grund av att den körts av HS...





Diskursen om min påstådda sexism pågår annorstädes. Jag blir mest full i skratt över uttalanden som
Det är en jäkla skillnad på att ha en bild av Ljungberg eller en naken tjej. Vi kvinnor är förtryckta. Sämre lön etc... Men män är inte det så man kan se humorn i att ha en nakenbild på en karl. Men en nakenbild av en kvinna är inte roligt eftersom det är vi som är förtryckta. Basta!


och förklara logiken i det här:

jag ser det knappt som en förolämpning att kalla någon sexist. Fan vet om jag inte är sexist själv. Men jag vill inte själv bli utsatt för sexism.


För min egen del får jag väl vara sexist i space-donnans ögon (eller i hennes mans ögon verkar det som). Det rör mig inte. Jag hittade en skojig bild på en kattunge och det råkade vara så att det är ett par rejäla bröst den sitter mellan. Jag tycker bröst är vackert - oavsett storlek faktiskt. Om det gör mig till sexist må så vara. Själv funderar jag mer över vad alla politiskt korrekta feminister anser om såna kvinnor som själva väljer att lägga ut liknande bilder på sig själva, som min vän Nina. Är de sexister eller offer? Och om man kallar Nina ett "offer" kommer åtminstone jag kalla det mobbing.

Det som är skrämmande i en sån här diskurs är den nästintill fundamentalistiska enögdhet som visar sig - en rabiat åsiktslikriktning. "Basta!" handlar i citatet från mette ovan inte om något annat än "så är det och den som inte tycker så har fel och bör hålla käften".

Horsey Spike gör kanske den mest insiktsfulla analysen:

Oavsett den sexistiska vinkeln så kan man inte ha supportfolk som gör narr av användarna (så att de hör det). Djävla idiot, borde jobba på en PC-fabrik, inte någonstans där han måste interfejsa med folk.

Vad beträffar musen så finns det nog arbetsplatser där man utan vidare kan komma undan med sådant. Dit hör dock inte Spejsbejbs jobb, där det vimlar av välutbildade vänstertjejer. Att ens antyda ett slipprigt skämt inför någon man inte känner väl på ett sådant ställe är som att sticka snorren i en bikupa.


Håller med. I interaktion med kunder och liknande bör man aldrig skämta - oavsett om skämtet innefattar eventuella dubbeltydigheter eller annat. Men det är då fan om man som skribent inte ska kunna be om ett förtydligande utan att bli kallad sexist...



För övrigt ger jag upp när det gäller att använda bloggar.se. Det hela verkar inte fungera något vidare oavsett hur mycket man än pingar hit och dit.
Nu tänker jag gå och lägga mig. Och smida sexistiska planer. Eftersom jag är man (även om vissa skulle ifrågasätta detta utifrån ett queerteoretiskt perspektiv).









8 Kommentarer:

Blogger schmut

du visste väl att tuttar inte är politiskt korrekta?
jag fick aldrig så mycket skit för hur jag såg ut som av andra tjejer. jag blev t.o.m utkastad från en lite lagom radikal klubb en gång för att jag var en 'vandrade stereotyp/nidbild', offer för partiarkatet och allt det där..

det komiska är att hade jag gått dit nu, efter min reduktion, hade det med all säkerhet inte varit några problem. men när jag gick som mig själv? inte poppis.

det retar skiten ur mig när man går så långt att man gör allt som relaterar till den kvinnliga kroppen och sexualiteten till något fult. likadant när man tycker att kvinnor ska särbehandlas, få någon bomullsbehandling för att inte ta illa vid sig medans män ska kunna ta emot smacka efter smacka för 'kvinnor har ju lidit i åratal'.

det verkar ibland som om 'en bra feminist måste vara asexuell för att vinna mark' stämmer ganska bra

16 januari, 2006 15:58

 
Blogger deeped

Det är sorgligt helt enkelt.
Tuttar är inte speciellt pk nej, jag vet.

16 januari, 2006 16:08

 
Blogger Batbut

då måste jag vara hur pk som helst eftersom jag är i avsaknad av sådana *s*. Eller är jag ute och cyklar igen?

16 januari, 2006 22:25

 
Blogger deeped

Batbut. Du kan få mina ;).

16 januari, 2006 22:28

 
Blogger crrly

Hehe, jag ser faktiskt den ådriga halsen! :)

16 januari, 2006 23:30

 
Blogger a

Ähmen. Bröstfotot är det bästa i hela bloggen, Mr N. Hunden är iofs ett störande moment but I'll survive.

17 januari, 2006 10:33

 
Blogger deeped

Hunden?!!!

17 januari, 2006 10:42

 
Blogger a

Ajfan. Kattungen? Kräftan? Äh.

17 januari, 2006 18:24

 

Skicka en kommentar