Deep|edition # 20060105






Telefonmarodören

Jag sitter här i pyjamasbyxor (julklapp - för första gången i vuxet liv jag har pyjamas) och träningsjacka. Istället för att starta igång jobbdatorn så läser jag bloggar. Det är 6,7 grader kallt ute - det vet jag eftersom vår knäppa dörrklocka ringer av sig själv...
Jag ska jobba några timmar idag - skriva en kort copy för ännu en broschyr. Jag blev i slutänden klar med den långa broschyrtexten igår eftermiddag och den kunde skickas till kund. Efter det åkte jag och PL-Annika till Coop i Falun. Jag för att byta bältesstolen vi köpte till Renaulten - det var nallar på den och vi gissade att Terrorprinsessan skulle vägra den. Vi trodde det var prickar - precis som bälteskudden vi köpte till Solstickan men icke. Och sen visade det sig att alla lådorna innehöll nallebemängt tyg - men den stol de ställt upp för påseende hade prickigt tyg. Förklaringen jag fick var att "det var en äldre modell av stol". När jag frågade personalen varför man då ställer upp den om den inte stämmer så fick jag byta till det prickiga tyget...

jävla ringklocka - nu har den ringt tio gånger på fem minuter...

Igår skällde jag också ut en telefonförsäljare från Glocalnet. HS berättade att de ringt och när hon förklarat att hon inte var intresserad av deras telefonerbjudande hade killen mest varit oförskämd. Nu ringde de igen och jag blev förbannad - de berättar inte varifrån de ringer utan kör sitt "jag är en kompis du inte riktigt känner":

- Hej, är det N? Det här är Micke, hur är läget?
- *trött* Jotack.
- Brabra. Vet du vad jag kommit på? Att man kan ringa gratis med hemtelefon!
- *drypande ironiskt* Men så bra då...
- Visst är det? Det kostar bara XX kronor i månaden och det enda jag vill göra är en liten bandinspelning så får du hem papper och kan bestämma dig hemma. Jag ringer från Glocalnet förresten.
- Du Micke. Jag är inte intresserad.
- Men varför inte det?
- *med vass ton* Först och främst tycker jag att ert sätt att inleda samtalet suger - jag blir som marknadsförare förbannad på att ni inte presenterar från vilket företag ni ringer. Och för övrigt har ni tidigare ringt idag och varit oförskämda mot min fru.
- Har vi?
- Det vet du att ni har. Enligt Marknadsföringslagen är både er telemarketing och sättet du berättar om erbjudandet ni har i bästa fall på gränsen till olagligt. Jag kommer att maila Glocalnets marknadsavdelning och förklara att jag tycker deras telemarketingföretag gör ett dåligt jobb.
- Eh...
- Och du borde ta en funderare över hur du säljer.
- Ok. Tack då.
- Tack.


Som många vet så anser jag telemarketing vara en bra kanal - väldigt relationsskapande - men också en kanal som måste hanteras med oerhörd varsamhet. Det handlar om ett rätt rejält intrång i den personliga integriteten. Tyvärr har den senare tidens ökning av telemarketers också gjort att de blivit mer aggressiva och rejält irriterande. Det är därför jag reagerar, och påtalar vad jag tycker. Jag vill kunna lägga in telemarketing i kunders marknadsmixer och säga att det är ett bra sätt att både sälja men fr a att bygga varumärket men de flesta samtal jag senaste tiden fått har varit ungefär som det med "Micke" på Glocalnet. Det gör mig sorgsen.
Några tips till telemarketingföretagens manusförfattare:

Se till att tidigt presentera vilket företag ni ringer för.
Fråga inte "varför" om någon säger nej.
Acceptera ett nej.
Skippa automatuppringningstekniken.


Jävla klocka - nu åker batterierna. Och jag ska duscha.









8 Kommentarer:

Blogger schmut

jag tycker seinfeldt metoden är bäst; man säger att man är upptagen och frågar om deras hemnumemr så man kan ringa dem mitt i middagen.

05 januari, 2006 10:16

 
Blogger deeped

Re schmut: *flinar* Jo. Själv brukar jag fråga om de verkligen har att göra med varför jag tackar nej. Finns också en lysande "karta" för hur man ska kunna bemöta usla telemarketers.

05 januari, 2006 11:13

 
Blogger deeped

Re ironical: Det är det jag menar med att telemarketing är oerhört känsligt. Men det kan också, rätt skött, vara en stark relationsskapare.

05 januari, 2006 11:14

 
Blogger sparris

Vad då för karta? Den skulle jag vilja se! :)

Good job on the försäljare btw ^^

05 januari, 2006 11:24

 
Blogger Petra

Jag säger som Carina, prisa Herren för NIX! Jag tror både jag och Riddaren hade suttit inlåsta på hispan vid det här laget om inte Nix funnits. Det ringde så gudinihelvete mycket försäljare till oss ett tag att han, som jobbar nätter ibland, knappt fick sova. Och som du skriver, oförskämda var de också! Till slut la jag bara på luren så fort jag hörde att det var en okänd stämma i luren. *s* Och effekten på oss blev att oavsett hur billiga och bra de än var skulle vi aldrig i livet använda Glocalnet eller Tele2. Tacka vet jag Telia! ;-)

05 januari, 2006 12:54

 
Blogger louisep

Jepp, den typen av marknadsföring är mycket märklig. Man blir bara hyperirriterad när någon ringer och låtsas vara kompis... = Bad PR = kundfientligt = olönsamt.

Hur får de det hela att gå ihop?

05 januari, 2006 15:59

 
Blogger crrly

Hahahahaha, fy fan, vad bra! :D Eftermiddagens stora skratt, tack! :) Superbt att du verkligen fick fram allt det i samtalet.


Hmmm, ringer dörrklockan vid prick 6,7 grader??

05 januari, 2006 17:53

 
Anonymous Anonym

Som platschef på ett telemarketingföretag så måste jag ju faktiskt skriva något här, känns som min uppgift.

Ett samtal ska alltid inledas med att man först presenterar sitt namn och sedan direkt efter presenterar man vilket företag man ringer från/för.
Där efter frågar man givetvis efter en tidsaccept. Görs smidigast genom att fråga om man stör, eller om personen i fråga har tid 2 minuter.
Så jag håller alltså med om första punkten.

Andra punkten är lite mer oklar. Säger en kund direkt nej tack ska man givetvis acceptera det, har man dock haft en bra dialog och personen tackar nej så tycker jag man gott kan fråga varför, kunden kan ju ha missuppfattat något. Personen kan givetvis välja att inte motivera.

Ett nej ska alltid accepteras, det gäller inte bara inom TM.

Att ha koll på listor med adresser och dylikt är livsnödvändigt inom telemarketingbranschen.

Tyvärr få många seriösa företag lida för de mindre seriösa.

Hopppas det inte blev för långt att läsa.

06 januari, 2006 00:04

 

Skicka en kommentar