Deep|edition # 20060220






Om det där med bloggmobbing

Jag ramlade över diskussionen om "bloggmobbning" via Schmut och försökte förstå vad det hela handlade om genom att läsa Livet enligt Mocca och hennes något överreagerande postning. Jag letade runt hos anna och hittade några suraktiga kommentarer av någon "kajsa" och nån från någon "lisa". Några korkade kommentarer från nån "linda" hann jag också läsa. Men att det skulle vara mobbing? Nä, knappast. Dumt - ja, rätt korkade och inbilska - jodå. Men mobbing?

Själv har jag fått stå ut med både ditten och datten via mina olika bloggar och under mina många år på BBS:er, communities och liknande. Nånstans får man lov att inse att det finns "folk till allt". Det vettigaste är inte att sluta blogga/skriva, eller försöka göra sig själv till ett offer utan att låta kommentarerna ligga kvar och svara med en rejäl dos av ironi.

Argumenten från "strejkvakterna" är också intressanta: man tjoar om att bloggar är ens egna och att det har med demokrati och yttrandefrihet att få blogga om det man vill (stora ord) men att folk då ska åtnjuta samma rättigheter att säga vad man vill i kommentarer gäller inte.


En annan sak som däremot gör mig jävligt förbannad är att bloggare har gett sig på Schmut aka Lisa Darling och anklagat henne för att vara "lisa" i anna-bloggen. Ni som gjort det borde skämmas! Och det om något visar på en oerhört omogen känsla för rätt och fel, och de som samtidigt försöker försvara anna-bloggen genom att anklaga någon annan borde fan göra något annat! Eller ge fan i att göra något alls.


Nu kommer antagligen ett antal rättrogna bloggare att förklara att jag inte förstår någonting, att jag mobbar genom att skriva det jag gör etc. etc. Må så vara. Olika kommentarer om annas ätstörningar är mer än lovligt korkade och okunniga. Men okunnighet är inte detsamma som mobbing. Det skulle innebära att 7/8:ar av jordens befolkning är mobbare. Eller egentligen att 100 % är det. Att folk reagerar på såna saker som ätstörningar är knappast konstigt - det handlar om ett sjukdomstillstånd som är svårförståeligt. Precis som andra sjukdomstillstånd som har sin uppkomst i psyket.









10 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Ja som du säger, vi menar ju i stort sett samma sak. Bra att fler tar upp det här eftersom det är ett större "problem" än bara bloggen utan också handlar om mer allmän attityd. JAG har rätt att säga vad jag vill - men DU har inte rätt att säga emot mig!

20 februari, 2006 11:03

 
Blogger deeped

Precis. Det som jag länge kallat "subjektivismens diktatur".

20 februari, 2006 11:05

 
Blogger Studiomannen

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

20 februari, 2006 11:31

 
Blogger Studiomannen

Det var jag som raderade ovan. Jag har nu läst länkarna också. Jag började blogga av en ren slump. Nu sitter jag här dagligen. När jag skriver vill jag ha reaktioner. Folk får ha vilka åsikter de vill och de kommentarer jag tagit bort har varit utländsk spam.

Men jag vet att jag när som helst kan kasta deras inlägg.

Jag kan vara en fruktansvärd fiende verbalt (men världens sämsta slagskämpe!) och jag är en retsticka. Därmed vill jag sticka ut hakan både på min egen blogg och andras. Jag tycker att inläggen som det refereras till var lite korkade, men inte så dramatiska. Skulle jag betraktas som en mobbare skulle all min ilska och irritation övergå till dåligt samvete. Men om det hade hänt mig hade jag svarat med liknande mynt, alternativt kastat det misshagliga inlägget och gått vidare. Inte bloggstrejkat. Det är min blogg och jag bestämmer. Precis som du kan kasta detta.

20 februari, 2006 11:42

 
Blogger deeped

Jag ska hålla i hatten embryo :)

20 februari, 2006 12:19

 
Blogger Magnus Carlbring

om det är någnon som skräprar ner med svordomrar okcså osakliga osaker som till exsempel kallrar dej namn som du inte grillar

så ta fram sopkvasten om du vill ellrer inte om du inte vill

vem stiftrar lagarna det undrar jag nu yo

vem bryr sej om lagarna det undrar jag nu yo

ja herregud det är ju som en hönsgård där alla är fria okcså förvirradre

man får ju göran som man vill

behållra

ta bort

säjra emot

ta bort

loggra ut loggra in bloggra bort bloggra hem

hela sjörövarskeppret gungngrar okcså alla är embryon i börje början

okcså sednan blir det regler okcså diplom okcså diplomati okcså kostymrer

okcså sen kommrer pengngarna okcså då är det förkylt det säjer jag nu yo

skrattra är det vicktigaste att vara fri i sitt skratt

håll i hatten det blåsrer ombord

20 februari, 2006 12:21

 
Blogger helena

Naturligtvis är det helt galet att några tagit för givet att Lisa = Schmut.

Men jag förstår inte det här resonemanget med att om man väljer att publicera sig så ska folk ha rätt att skriva precis vad som helst i kommentarerna. Varför skulle de det? Varför ska det inte få finnas några gränser för hot, påhopp och trakasserier? Det gör det ju trots allt i "vanliga livet".

20 februari, 2006 12:33

 
Blogger schmut

det känns mest bara högstadiet all over again. coola tjej-gänget blir upprörda över något som hänt och hittar något att ta ut aggressionerna på. det finns gott och väl 10 Lisor som bloggar under sitt namn, men jag är nog den enda som står ut som udda. det måste ha varit något sådant för de 2som hörde av sig har mig aldrig veterligen kommenterat i min blogg och jag visste inte ens om att de fanns. att länka dem vore dock lika dumt som deras tilltag. de var attans pinsamma och jag vet det. det räcker ett tag.

eller så har någon googlat "ätstörning + vikt + blogg" och inte läst mer än min första mening...haha. ungefär som när folk googlar gratis porr och kommer till mig.

20 februari, 2006 12:58

 
Blogger Studiomannen

Jävlar vad det kliade i fingrarna när jag läste ett visst inlägg ovan, yo...

Men av rädsla för att verkra srom en mobbrare avstrår jag frnå att skrivra om det.

20 februari, 2006 13:20

 
Anonymous Anonym

Jag vill bara skriva att jag INTE är en av dom som anklagat nån för att vara Lisa eller någon annan som skrivit dumma saker.
Det känns ju ännu värre att en oskylidg person ska få ta skit för nåt nån annan gjort.
Hoppas dom personerna som gjort det ber henne om ursäkt.

20 februari, 2006 15:08

 

Skicka en kommentar