Deep|edition # 20051022






Den sista fredagsfyran?

Kanske är det här den sista fredagsfyran? I postningen Fredagsfyrans framtid beskrivs en önskan om att någon annan ska ta över.

Vi får väl helt enkelt se. Så till veckans fyra (på en lördag)

Tema: Blogg

1. Vad hade du för målsättning när du startade din egen blogg?

Jag har ju startat ett antal bloggar eftersom jag använt formatet ända sedan 2001 och innan dess även reloadade lite, och skrev dagböcker på både Lunar, Silverplanet och på QS. Men de två bloggar som numera är mina huvudsakliga så är Researcher.se inriktad på reklam. I början var det en intern spaningsblogg för den byrå jag då jobbade på, och ett sätt att spara länkar och saker som jag hittade i samband med min research. I samband med att jag slutade på Sprida, och i present fick både webbhotell och domän av Kenneth på Bold valde jag att satsa hårdare på att Researcher skulle bli en riktig blog om reklam, media och omvärldsanalys.

Deep|edition är en fortsättning på Researcher 2 vilken kom till i samband med att jag kände ett behov av att även vara personlig och skriva om saker som inte får plats inom Researchers ämnesramar. Det är också en fristående fortsättning på de dagböcker som skrevs på olika communities, och de bloggar från den allra "mörkaste" tiden. Bloggar som numera är raderade.

2. Hur har den målsätttningen förändrats fram till idag?

Jag tror att hela blogosfären förändrades markant på grund av två saker: a) mediabloggarna som ansåg sig uppfinna bloggandet och b) att formatet numera mognat och det är inte längre "nytt, nördigt och unikt". Men målsättningen för mina bloggar är fortfarande fast.

3. Om någon ville läsa endast fem inlägg som du skrivit på din blogg, vilka inlägg skulle du då rekommendera?

På Deep|edition: de fem senaste. Bloggpostningar är färskvara. På Researcher är det omöjligt att säga - 2132 postningar innebär att det finns alltför många som är bra. Och för övrigt lägger jag inte enskilda postningar på minnet på sånt sätt.

4. Finns det någon bloggare som du tycker har lyckats särskilt väl med sin blogg?

Åsk. Adland är en av de äldsta bloggarna - och en av de största.









0 Kommentarer:

Skicka en kommentar