Deep|edition # 20060106






Stört omöjligt

Roger Viklund hänger sig åt en avancerad mot-mytbildning. Han menar att Jesus aldrig funnits och använder sig av rätt så underliga slutsatser av Paulus brev för att komma fram till det.
Läser man Viklunds debattartikel är det rätt så frapperande att hans egna argument är byggda på minst lika lös grund som de Jesus-myter han försöker falsifiera. Som teolog och efter att ha läst stora delar av NT på koinégrekiska funderar jag på om Viklund ens brytt sig i att läsa saker på grundspråket.
Nä, oavsett om jag själv inte längre tror speciellt mycket så blir man som teolog rätt trött på såna här generalistiska religionsstörtare.


Andra bloggar om: ,









1 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Roger och jag frekventerade samma nätforum för några år sedan. Och även om vi diskuterade olika saker vill jag minnas att "religionsstörtare" inte är något bra epitet på honom. Han tillfrågades av någon och jag är ganska säker på att han sa bekände sig till någon religion, vilken minns jag däremot inte.

Hans hemsida finns förresten här.

06 januari, 2006 18:25

 

Skicka en kommentar