Deep|edition # 20050820






Är du lat lille vän?

80 procent anser att deras kollegor är lata. Det visar en undersökning som Investors in People har gjort.

Enligt både chefer och andra medarbetare så är det ett antal kriterier som avgör om personen uppfattas som lat och inte gör sin del av jobbet. Personen prioriterade privatlivet framför jobbet, tog aldrig på sig extrauppgifter och lät sig själva ta åt sig äran för andra kollegors jobb.


På nåt sätt känns undersökningen lite väl spretig.
a) prio av privatliv visar snarare på att företagskulturen är obsolet och missar hela den nya inställningen i såväl ledarskap som trenden av den goda anställningen.
b) aldrig ta på sig extrauppgifter innebär helt enkelt ett fel i strukturen på företaget - det är för få anställda. Du har ett jobb och det jobbet har x antal komponenter. Att lägga till extra komponenter är därmed ett brott mot god jobbstruktur.
c) den enda sak som verkligen faller tillbaka på att en anställd är lat och fr a jävligt otrevlig är att ta åt sig äran av jobb som andra gjort.

Själv lär jag aldrig lyckas bli kallad lat på mitt jobb. Och jag prioriterar jobb framför privatliv och tar på mig varenda extrauppgift som finns. Men det innebär inte att det är rätt sätt. Det är mitt val. Och vis av min erfarenhet i att bränna ut mig så skulle jag aldrig ens försöka få andra att göra på samma sätt. Däremot är jag jävligt noga med att cred ska gå till den som gjort jobbet.

(nu skulle jag kunna skriva en lång harang om hur god struktur, bra ledarskap och en vettig företagskultur är grunden för att bygga ett solitt och gott varumärke men jag struntar i det :))


Källa:
SvD: Din kollega är en latmask









0 Kommentarer:

Skicka en kommentar