Deep|edition # 20051023






Goodbye Bloggi

Så har Christian på Bloggi till slut lagt av. Själv påpekade jag det faktum att han helt klart hade varken kunskap eller ekonomiska muskler att driva en bloggtjänst och fick en jävla massa skit från folk som ansåg att jag var elak mot någon som faktiskt "försökte". Och nu sitter massor av bloggare med sorgen över att ha förlorat massor av sina gamla postningar...

Samma sak tror jag kommer att hända med blogg.se och webblogg.se - de har mycket strul, de har inte lyckats att få ordning på sin trackback-funktion och liknande.

Mitt tips är att dels antingen använda stora kända tjänster - exempelvis Blogger. Den ägs av Google som är ett företag med såväl stora ekonomiska muskler och ett genuint intresse för Internet. Eller använda någon gratisapplikation och lägga det på ett eget webbhotell. För att inte bli av med gamla postningar: spara dem genom att spara ner hela webbsidorna (exempelvis per månad eller per ämne).

Jag har varit uppkopplad varje dag sedan 1995. Jag har sett tjänster komma och gå, varit med i de flesta nya användningsområden som nätet framavlat. Om jag dissar så gör jag inte det utifrån någon allmän elakhet utan utifrån en rätt djupgående kunskap och erfarenhet av social networking och liknande på nätet.









3 Kommentarer:

Blogger deeped

Via vad? Antar att du egentligen menar den lilla Word-plugin som sägs fungera. Jag vet hur man ska få den att fungera men kan inte hitta den efter installation :)

24 oktober, 2005 16:03

 
Anonymous Anonym

Att inte ta en kopia på det man skriver är en dödsynd. Backup, backup backup. Det kan sägas hur många gånger som helst och det är aldrig nog.

24 oktober, 2005 16:11

 
Blogger deeped

ReZibbo: Jag har alltid kört enligt devisen "Tuffa killar gör inte backup. De börjar om."

24 oktober, 2005 16:14

 

Skicka en kommentar