Deep|edition # 20060130






Adjö Anna

Hur man avslutar en politisk karriär:



SSU:s ordförande Anna Sjödin blir anhållen och får sova ruset av sig i fyllecell efter att ha slagits med ordningsvakter och uppenbarligen kallat en av dem svartskalle. Inte bra för en ordförande i ett vänsterinriktat förbund med antirasism på programmet...

Adjö. Och tack för fisken.

Uppdatering: Tyvärr måste jag säga, så verkar sossarna väldigt måna om sina egna. Det är väl iofs bra men det har varit för många som fått fortsätta trots uppenbar brist på såväl kompetens, hyfs och intelligens. Bosse sitter kvar, trots ifrågasatta affärer under sin tid som kassör i en idrottsförening, trots diverse märkliga uttalanden om poliser när han glömt stänga av telefonen etc. Freivalds och UD-tjänstemännen, liksom Lars Danielssons märkliga försök att förmildra in inkompetens i samband med tsunamikatastrofen är ytterligare saker som fått vara. Nu råkar SSU-ordföranden i råkurr på ett hak vid Svampen. Och lägger all skuld på vakterna. Hon kanske borde inse att det hela blir löjeväckande:
- en krog har rätt att neka överförfriskade personer att köpa mer sprit. Annars kan krogen förlora sina tillstånd. Kallas "överservering". Uppenbarligen ansåg sig Sjödin stå ovanför sådana saker.
- oavsett vad hon blir kallad av vakterna så borde hon inse att en hel jävla pudelkennel borde vara vid handen i samband med att det kommer fram att hon använt ordet "svartskalle".
- några kommentatorer anser att hon gått ut som "privatperson". De menar alltså att en person som är vald till ett förtroendeuppdrag väljs till posten utifrån dess "förtroendeuppdragspersonlighet" - inte utifrån den person hon eller han de facto är? Sjödin är alltid SSU-ordförande. Det är inget jobb - det är ett uppdrag.
- trots sin mediaträning har hon inte insett att det här är rena katastrofen.

Löjets skimmer får också Ung Vänsters ordförandes pressmeddelande (via Henriks blog) där hon helt tar ställning för sin kollega tillika kombattant och enbart går på Sjödins linje - att hon är ett offer för a) omvänd rasism b) könsförtryck c) ett oerhört luddigt klasskampsförtryck.

Kära nån. För att läsa kommentarer tipsar jag om Anna Sjödin | Svenska bloggar | knuff.se.









12 Kommentarer:

Blogger Studiomannen

Sakta i backarna. Vi kommer att få det sedvanliga varvet med dementier först. Men det tar nog bara några dagar. Typ.

29 januari, 2006 17:04

 
Blogger deeped

Well. Hon lär få svårt att klara ut det här. Skillnad med Esbati som ju faktiskt är politiskt korrekt utländsk och förtryckt i kroglivet. Men blonda Anna kommer inte undan med det här.

29 januari, 2006 17:10

 
Anonymous Anonym

En politiker från nomenklaturan i europas sista enpartistat kommer väl alltid undan eller !?

29 januari, 2006 20:01

 
Blogger deeped

Anonymous. Såna kommentarer är bara fåniga. Att påstå att Sverige är en enpartistat är löjligt och visar mest på en anti-demokratisk ståndpunkt.

29 januari, 2006 20:04

 
Anonymous Anonym

http://spaces.msn.com/glam999/blog/cns!73BE5775DB53A8BB!106.entry

29 januari, 2006 20:14

 
Blogger deeped

Anonymous. Jag ser inte någon vettig anledning att behöva logga in på MSN för att läsa en blogg.

29 januari, 2006 20:38

 
Blogger Batbut

Tyvärr så tror jag nog inte att hon ryker. Hon blir istället lite snyggt placerad, gör en pudel och så vips återuppstår hon i ngn annan skepnad. Finns människor i politikens korridorer som gjort större klavertramp men inte sjutton ryker dom. Nej, jag tycker vi behöver lite mer revolution och fananamma i det här landet! Följer Du med på barrikderna? *S*

29 januari, 2006 22:20

 
Blogger deeped

Nä, min tid på barrikaderna är slut. Numera säljer jag mig till den som betalar bäst :)

29 januari, 2006 22:25

 
Anonymous Anonym

Hmmmm...inser att jag skrivit min comment från en delvis annan vinkel (den var dock på intet sätt riktad mot ditt blogginlägg somjag läste först i efterhand). En av våra grundpoänger är faktiskt densamma: en politiker har som folkvald och offentlig person alltid ett ansvar och är aldrig "enbart privat" när det gäller sådana här frågor. Däremot kan vi som inte var där vara helt säkra på vad som hände. Här menar jag att vi får avvakta en rättslig prövning.

Däremot tycker jag att du har rätt i din poäng i att socialdemokrater ofta sitter kvar intill dumhet. Även efter att utredningar/ rättsliga prövningar etc talat till deras nackdel. det tyder på att man inteförstår kopplingen mellan sin roll som politiker och förtroendet hos medborgarna som gett uppdraget. Det mest flagranta exemplet på detta är väl att ingen avgått efter tsunamiutredningen... Kanske har man haft ett maktinnehav så länge nu att man ser sig som et med makten/staten och att det därför ä självklart att sitta kvar oavsett förtroendet hos gräsrötterna? oroväckande, i så fall...

30 januari, 2006 10:32

 
Blogger deeped

La Reina. I debatten brukar det vara rasism när den som är bördig från den nation man befinner sig i (den nation som har domsvärjo) uttalar sig nedlåtande mot andra personer. Omvänd rasism är, i debatten, tvärtom. Rasism är rasism även i guldbägare...

30 januari, 2006 10:33

 
Blogger PW

Att det festas i ungdomsförbunden är ingen nyhet men som ordförande för SSU kanske man borde tänka sig för både en och tre gånger innan man tar en kardanfylla på en nattklubb. Ja, jag vet att hon inte är dömd för något ännu men fyllan tycks hon inte kunna smita ifrån. Att hon inte tycks inse att hon är så bortgjord gör det hela lite sorgligt. Nåja, hon sitter antagligen säkert för det krävs betydligt mer än så här för att som sosse bli diskvalificerad och kickas.

30 januari, 2006 12:59

 
Blogger schmut

jag vet inte, jag är attans tveksam till det hela. min första tanke var att det är komiskt att hon råkar i bråk någon dag efter att hon dissat Bodströms nya gestapo-taktiker...

det skulle faktiskt inte förvåna mig om vad hon säger är sant. liknande saker har hänt mig, uttröttade vakter hittar ett lätt offer att ånga av sig på. jag tycker inte hon blir bortgjord för att hon festat eller tagit sin väninna i försvar. de flesta tjejer brukar backa för att det är inte feminint att kräva plats eller att stå på sig. det enda som kan dra ner henne i detta är om hon behandlat vakterna så som de säger och då är hon nog slut.
dock, talar hon sanning så vinner jag nog mer respekt för henne än vad jag haft.

30 januari, 2006 13:20

 

Skicka en kommentar