Deep|edition # 20060130






Mer Sjödin

Sjödinaffären fortsätter.

Det intressanta är hur två annars mediatränade politiker kan vara så korkade att de förklarar att alla andra ljuger. Nu måste de motbevisa de uppgifter som kommer från polisen om våldsamt motstånd...

Nä, det hela börjar bli fånigt. Och ännu fånigare tycker jag diverse debattörers försvar för Sjödins handlande.

Faktum är:
a) en ordningsvakt har rätt att avvisa personer som bryter mot ordningen
b) en ordningsvakt har rätt att använda det våld som de anser nöden kräver

Detta verkar många debattörer strunta i. Övervåld innebär i det här fallet i princip att vakterna skulle ha överfallit fröken Sjödin och piskat på henne utan att hon skulle gjort någonting.

Sorry. Men jag tror inte på det. Jag har jobbat med tillräckligt många vakter under långa våldsamma nätter* för att veta att de är mer rädda för att faktiskt göra för mycket än att de skulle få för sig att puckla på en person som inte gjort något.

För övrigt anser jag fortsatt att det är en jäkla skillnad på att ha ett jobb, och att vara förtroendevald.





*Nu kanske någon "vän av ordning" vill påskina att det är skillnad på Stureplan mot "Dödens triangel" i Borlänge. Tillåt mig le en smula. Under min tid som nattvandrare blev två personer skjutna på Sveatorget, varav en så illa att han dog. En person blev skjuten execution-style inne på en krog men överlevde. Jag har fått slänga mig undan från totalt galna amfetamin- och dopingpåverkade personer osv osv osv. Och mitt i allt det här - vakter som ska försöka sköta sina jobb. Med vetskapen om att Dalarnas två polispatruller är i Sälen...









3 Kommentarer:

Anonymous Anonym

Man skulle ju också kunna påpeka att enperson som blivit vald till ordförande i SSU borde ha lite mer vett än att i fyllan och villan på Crazy Horse (varför har ingen tidning reagerat på det namnet???) börja käfta med vakterna.

Det går bra för SSU...

31 januari, 2006 12:08

 
Anonymous Anonym

Borlänge (eller "Dalarnas Chicago" som det brukar stå i Södran) är inte precis känt för sin frid.
Det finns högvis med litteratur om den enorma narkotikamarknaden t ex. Borlänge gjorde sig känd på området redan på 70-talet.
Hälsar Presidenten från en fridfullare del av världen

31 januari, 2006 17:57

 
Blogger deeped

Well presidenten. Högvis vet jag inte. Det finns en bra bok: "När knarket kom till stan" som bland annat en av mina före detta arbetskamrater medverkar i och där Humlan, som jag förut chefade över, omnämns som en möjlighet till att komma ur knarkande etc. För övrigt kallades Borlänge "Sveriges Chicago" under 90-talet när Familjen härjade som värst. Själv slapp jag det värsta förutom att jag begravde den som blev skjuten till döds på Sveatorget 2000.

31 januari, 2006 18:00

 

Skicka en kommentar